VS testen onbemande helikopters voor vrachtvervoer in Afghanistan

De Verenigde Staten testen in Afghanistan een onbemande helikopter voor het vervoeren van vracht naar afgelegen legerposten. De Amerikanen hebben sinds 17 december twintig missies met het toestel uitgevoerd. In mei valt de beslissing of dit soort helikopters een vaste plaats krijgen in de militaire operaties in Afghanistan.

Onbemande vliegtuigjes, drones, worden sinds enkele jaren op grote schaal gebruikt voor spionage, verkenning en luchtaanvallen. Nieuw is de inzet van onbemande transporthelikopters, ‘goederendrones’.

Bevoorrading van afgelegen posten in Afghanistan over de weg is kostbaar, tijdrovend en gevaarlijk, vooral vanwege bermbommen en andere hinderlagen.

Transport per bemande helikopter is een alternatief, maar ook dat is kostbaar en riskant voor de bemanning, daar de toestellen een makkelijk doelwit zijn voor vijandelijke strijders.

De twee onbemande helikopters (van het model Kaman K-MAX) die nu getest worden hebben twee rotors op het dak, die tegen elkaar in draaien. Daardoor heeft het toestel grote stabiliteit en kan het zijn vrachtmet nauwkeurigheid op de gewenste plaats laten zakken.

Mariniers hebben de leiding over de missies, waarvan er tot nu toe twintig gevlogen zijn. De toestellen worden onderhouden door een particuliere firma. In totaal is 18 ton vracht afgeleverd, vooral kant-en-klaarmaaltijden en reserveonderdelen voor voertuigen.

De toestellen vliegen met een automatische piloot, maar vanaf de basis kunnen menselijke piloten achter een computerscherm zonodig ingrijpen. Maximaal kunnen de helikopters 3.100 kilo vervoeren.

Het kost 1.100 dollar per uur om met ze te vliegen, vele malen minder dan een bemande helikopter. Omdat ze kleiner zijn dan bemande helikopters, zijn ze voor vijandelijke strijders op de grond ook een minder makkelijk doelwit. (AP)