Vastgelopen schip bij Nieuw-Zeeland breekt

De Rena, geregistreerd in Liberia, had 1.400 ton olie en 1.370 containers aan boord.

Een containerschip dat in oktober vastliep voor de kust van Nieuw-Zeeland is gisteren in twee stukken gebroken. Daarbij zijn zeecontainers en olie in zee terecht gekomen. Nog voordat het schip, de Rena, in tweeën was gebroken werd al gesproken van de ergste milieuramp op zee in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland.

Het schip heeft al grote hoeveelheden zware stookolie gelekt, waardoor een eiland vervuild raakte en twintigduizend zeevogels omkwamen. Ondanks dat 1.100 ton olie is geborgen, was nog altijd vierhonderd ton aan boord toen het schip brak.

Het schip vervoerde 1.370 containers. Daarvan waren er na het ongeluk 389 van boord gehaald. Door de breuk zijn driehonderd containers overboord geslagen. Daarvan is een derde uitgerust met middelen om ze terug te vinden. De containers verspreiden onder meer balen gerecycled plastic, melkpoeder, wol en hout in zee.

Vorige maand bleek dat de Australische autoriteiten het in Liberia geregistreerde schip eerder aan de ketting hadden gelegd omdat het niet veilig zou zijn. De Liberiaanse autoriteiten grepen echter in en stelden dat de problemen later konden worden verholpen. Tien weken later liep het schip op volle snelheid vast op een duidelijk aangegeven rif. Het is niet duidelijk of de eerder geconstateerde problemen met het ongeluk te maken hebben.

De kapitein en de navigatie-officier worden vervolgd voor roekeloos vaargedrag, vervuiling en het vervalsen van de scheepsdocumenten na het ongeluk. (AP)