Kijkt u naar YouTube? Zwaai dan maar, want YouTube kijkt terug

Jawed Karim heeft de ballen verstand van olifanten, maar dat weerhield hem er niet van commentaar op de oerbeesten te leveren. “Ze hebben echt hele, hele lange slurven”, analyseert hij op YouTube. Ga weg met die onzin, zult u zeggen. Maar ondertussen heeft u, al zult u het niet toegeven, honderden van dit soort filmpjes bekeken. Misschien zelfs geüpload, nog erger.

Illustratie: Victor Hertz

Jawed Karim heeft de ballen verstand van olifanten, maar dat weerhield hem er niet van commentaar op de oerbeesten te leveren. “Ze hebben echt hele, hele lange slurven”, analyseert hij op YouTube. Ga weg met die onzin, zult u zeggen. Maar ondertussen heeft u, al zult u het niet toegeven, honderden van dit soort filmpjes bekeken. Misschien zelfs geüpload, nog erger.

Per minuut wordt er 48 uur aan videomateriaal, voornamelijk van dit soort meuk, op YouTube geknald. Schuddend, korrelig beeld. Vakantievideo’s van vrienden bekijken is al een ramp, maar dit slaat werkelijk alles. Het is de cultus van de amateur, zoals internetcriticus Andrew Keen al jaren betoogt. Artiesten worden vertrapt door nietsnutten.

Terug naar Karims olifantenfilmpje. Dat is zo stompzinnig dat het wel een persiflage moet zijn. Hij doet al die YouTube-gebruikers op een ironische manier na. De verwarring slaat echter toe als je kijkt naar de datum van uploaden: 20:27 uur, 23 april 2005. Op dat moment kende niemand de site nog, behalve Karim en zijn vrienden Chad Hurley and Steven Chen. Inderdaad, de oprichters van het grootste internetvideoplatform. Karim dacht wellicht: als iedereen die troep wil delen, wie zijn wij dan om daar niet in te voorzien? En zo geschiedde.

Het duurde een klein jaar voordat Karim (programmeur), Chen (programmeur) en Hurley (grafisch ontwerper) 100 miljoen kijkers per dag hadden, waarvan een bescheiden deel zelf filmpjes plaatste. De voormalig PayPal-medewerkers verkochten hun site aan Google. Democratisering van televisie was een feit.

Voor iedereen een uniek reclameblok

Televisie? Is het dat wel? Die vraag hield de oprichters in het begin niet bezig: een populaire uitwisselingsdienst voor amateurvideo’s, dat was het plan waarin zij slaagden. Maar anno 2012 ziet het er naar uit dat YouTube de televisie gaat vervangen, YouTV. Althans, dat kunnen we opmaken uit een reportage van John Seabrook in het tijdschrift The New Yorker. Hij sprak met de oprichters, de huidige directeuren, prominenten in Hollywood en andere kenners.

YouTube zal zijn amateuristische karakter behouden. Maar achter de schermen wordt hard gewerkt aan contracten met professionele televisieproducten en artiesten, zodat YouTube voorziet in urenlang kijkplezier in plaats van de minutenlange fragmenten. Iets wat nu al zijn vruchten afwerpt: vele documentaires en films zijn legaal te bekijken. De amateur mag blijven uploaden wat hij wil, maar het is de kijker die voor YouTube geld in het laatje gaat brengen. Kijkers die YouTube almaar beter leert kennen. Of zoals Shishir Mehrotra, productdirecteur van YouTube, zegt: “Reclame zal afgestemd worden op het publiek in plaats van de voorstelling. We weten nu wat uw voorkeuren zijn, het type voorstellingen waar u graag naar kijkt.”

Hoe zal zo’n YouTV eruit zien? Waarschijnlijk gewoon een kastje in de huiskamer. Een kastje waarop u live sportwedstrijden en het journaal kijkt, maar ook on-demand films, series en documentaires. De reclame krijgt u er gratis bij. Maar wel met één groot verschil: bij de buren worden andere merken aangeboden dan bij u. Want YouTV weet wat u leuk vond en leuk gaat vinden. En dus ook welke spullen er in uw boodschappenkar moeten.

Eerder in deze serie:
Sociale media in 2011 cruciaal voor rampen, revoluties en rellen
2011, het jaar van de tirades tegen sociale media
Wijzig uw koers, Occupy. Pak de adverteerder, verwekker van de hedonist
De wereld is ongelukkiger geworden, zeggen Twitter-onderzoekers
Facebook verbrokkelt samenleving tot kwetsbare enkelingen
Twitter maakt de mens tot emotioneel wrak
Neefje van Freud kwade genius achter moderne PR
Telecomwaakhond: smartphone-gebruikers hebben lak aan etiquette
Twitter steekt officiële crisiscommunicatie de loef af