ING verwacht komend jaar meer leegstaande winkels

Relatief veel winkeliers zullen komend jaar hun zaak moeten sluiten, en vervolgens lange tijd kampen met een leegstaand pand. Ondernemers zien er namelijk geen heil in om in het huidige economische klimaat een nieuwe zaak te starten.

Dat is de verwachting van het ING Economisch ­Bureau, zo meldt FD. In een kwartaalbericht over commercieel vastgoed vermeldt het bureau dat deze sector een zwaar jaar tegemoet gaat. Het wordt de komende maanden moeilijker om woningen, kantoren en winkelpanden te slijten. Deze laatste categorie is opmerkelijk in dit rijtje. Vastgoedbeleggers waren de laatste maanden juist positief over detailvastgoed en investeerders zetten in op winkelpanden in plaats van kantoren volgens Jan van der Doelen, onderzoeker van ING. Hij verklaart tegenover het Financieele Dagblad:

“Vooral Duitse investeerders waren enthousiast over Nederlands vastgoed. De verhouding tussen rendement en risico was gunstig. Maar het risico is veel groter geworden, dus buitenlandse investeerders trekken zich terug.”

Voornamelijk winkels vlak buiten het centrum van steden krijgen het lastig, voorspelt Van der Doelen:

“Er is gewoon te veel winkeloppervlak. Er is veel gebouwd, terwijl de detailomzet gelijk blijft. Normaal staat 1% à 2% van alle winkelpanden leeg, maar vorig jaar groeide het uit tot 6%.”

‘Vergrijzing en online verkopen zijn deels de oorzaak’

Als oorzaak voor de groeiende leegstand is de economische crisis noemt ING niet alleen de economische crisis, maar ook de vergrijzing en het groeiende succes van webwinkels. Branchevereniging Detailhandel Nederland noemt volgens het dagblad de gemeenten de boosdoeners. Zij hebben de afgelopen jaren aan de randen van steden veel nieuwe winkelcentra gebouwd. Die nemen klanten weg uit het centrum, met alle gevolgen van dien.

Om de situatie te verbeteren moeten volgens Van der Doelen winkeleigenaren en gemeenten aangesproken worden. De eigenaren moeten hun pand opknappen gemeenten kunnen zich over winkelcentra ontfermen om deze aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Ook verwacht de onderzoeker een toename aan winkels waar producten als elektronica direct online besteld kunnen worden, en vervolgens worden thuisbezorgd. Dat maakt het winkelen gemakkelijker voor de consument.