'Ik wil meer laten horen dan alleen noten'

Nino Gvetadze gloreerde vier jaar op het Lisztconcours. Komend weekend soleert ze bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Ga naar haar website, en zie de prachtige animatie die de Georgische pianiste Nino Gvetadze liet maken bij Gretchen am Spinnrade: potloodschetsen volgen elkaar in eindeloze beweging op, het samensmelten van draaiend spinnewiel én stuwende pianohanden wordt visueel invoelbaar gemaakt. Daarbij speelt Gvetadze het lied van Schubert, bewerkt door Liszt, op vloeiende en beeldende wijze. „Ik wil graag een verhaal vertellen, meer laten horen dan alleen de noten”, vertelt de in Amsterdam woonachtige Gvetadze. „Als musicus ben je óók een acteur die vanuit een rol de partituur tot leven wekt.” Toch wordt Gvetadze meestal gezien als een bescheiden pianiste.

Uw spel is introvert en gebalanceerd. Een recensent sprak zelfs van een ‘Franse gevoeligheid’. Herkenbaar?

„Ik denk het wel. Zoals veel Franse componisten experimenteer ik graag met kleur en schaduw, zoek ik naar de kleine nuances. Ik heb les gehad in Georgië en Nederland, maar nooit van een Franse leraar. Het zal wellicht in mijn natuur zitten.”

Uw Georgische natuur?

„Georgië is misschien een klein land maar kent een rijke zang- en pianocultuur. De zang danken we aan een oude maar levendige volkscultuur. De piano is in de loop van de twintigste eeuw door Rusland geïntroduceerd in Georgië. Maar de pianoschool is bij ons niet puur Russisch; er klinken ook veel Europese invloeden door, inclusief Franse verfijning. Georgiërs voegen daar vervolgens een vurig temperament aan toe. Maar of ik hiervan een typisch voortbrengsel ben weet ik niet hoor.”

Bij het prestigieuze Lisztconcours in Utrecht won u in 2008 de pers- én publieksprijs. Had u ook de eerste juryprijs moeten krijgen, in plaats van de tweede?

(Lacht) „Hoe moet ik dat weten? Ik was zeer dankbaar de finale te halen, het concours zorgt goed voor alle prijswinnaars, bijvoorbeeld met een uitgebreide tournee. Vervolgens werd aan mij ook een Borletti-Buitoni Trust Award toegekend van 20.000 pond. Initiator Mitsuko Uchida belde me persoonlijk op met felicitaties, en we bespraken de uitdagingen van het vak. Een soort privé-coaching per telefoon.

„Je bent volkomen vrij het bedrag naar eigen inzicht te besteden, droomprojecten waar te maken. Ik heb een deel geïnvesteerd in mijn nieuwe cd Widmung met muziek van Liszt. Ook het animatiefilmpje Gretchen am Spinnrade is zo mede mogelijk geworden.

„Je kunt van het bedrag een vleugel kopen, maar dat lijkt me met het oog op de pr minder slim; je wilt met zo’n prijs toch ook investeren in grotere bekendheid.”

Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest soleert u in het Tweede pianoconcert van Liszt. Maar willen we na het drukke Lisztjaar 2011 meteen weer Liszt horen?

„Natuurlijk, zijn muziek is altijd fris. Met dit pianoconcert debuteerde ik ooit in de Grote Zaal van het Concertgebouw, dus het voelt vertrouwd. De muziek is zeer kamermuzikaal, kent veel dialogen met het orkest. Dat maakt het ook lastiger dan de concerten van Chopin, waarin de piano altijd de leidende rol heeft. Een goede dirigent helpt: als je bij de repetitie nauwelijks woorden nodig hebt, is dat een goed teken.”

Nino Gvetadze, Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Jakub Hrusa, 15 en 16/1 Concertgebouw Amsterdam. www.ninogvetadze.com