Vastgelopen transportschip bij Nieuw-Zeeland in tweeën gebroken

The Monrovia-flagged container ship 'Rena' is seen split in two in a storm as it is pounded by high seas off the coast of Tauranga on January 8, 2012. The Rena has been stuck on Astrolabe Reef off the North Island resort area of Tauranga since October 5, 2011 while salvors have been in the process of removing more than 1,000 containers from the vessel. ---EDITORS NOTE--- RESTRICTED TO EDITORIAL USE, MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / MARITIME NEW ZEALAND / LOC" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS In een storm is het containerschip Rena vannacht in tweeën gescheurd. Foto AFP / Maritime New Zealand

Een containerschip dat in oktober vastliep voor de kust van Nieuw-Zeeland is vannacht in twee stukken gebroken. Daarbij zijn zeecontainers en olie in zee terecht gekomen. Nog voordat het schip, de Rena, in tweeën was gebroken werd al gesproken van de ergste milieuramp op zee in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland.

Vierhonderd ton olie aan boord

Het schip heeft al grote hoeveelheden zware stookolie gelekt, waardoor een eiland vervuild raakte en twintigduizend zeevogels omkwamen. Ondanks dat elfhonderd ton olie is geborgen, is nog altijd vierhonderd ton aan boord.

De autoriteiten verwachten dat de nieuwe olie de kust vandaag rond middernacht plaatselijke tijd bereikt. Het zou voor zover bekend niet om grote hoeveelheden gaan, maar de autoriteiten achten het aannemelijk dat er meer vrijkomt. De hulpdiensten staan klaar om bij nieuwe problemen in te grijpen.

Het voorste stuk van het schip zit nog op zijn plaats, maar het achterste stuk is al dertig meter verplaatst. Het stuk wordt meegesleurd door golven met een hoogte tot zes meter. De storm die het schip heeft gespleten gaat nog drie tot vier dagen door.

Driehonderd containers in het water

Ongeveer driehonderd van 880 containers aan boord van het schip zijn door de breuk overboord geslagen. Daarvan is een derde uitgerust met middelen om ze terug te vinden. Ongeveer dertig containers zijn tot nu toe gelokaliseerd. De containers verspreiden onder meer balen gerecycled plastic, melkpoeder, wol en hout in zee. Naar verwachting spoelt het afval vandaag aan.

Het schip had aanvankelijk 1370 geladen containers aan boord. Daarvan waren er na het ongeluk al 389 van boord gehaald. Nog eens 98 containers waren de afgelopen maanden door het wassende water overboord geslagen.

Het containerschip Rena op 12 oktober 2011 (L) en de situatie vandaag (R). Foto AFP / Maritime New ZealandHet containerschip Rena op 12 oktober 2011 (L) en de situatie vandaag (R). Foto AFP / Maritime New Zealand

Schip eerder al niet veilig bevonden

Vorige maand bleek uit onderzoek van persbureau AP dat de Australische autoriteiten het in Liberia geregistreerde schip eerder aan de ketting hadden gelegd omdat het niet veilig zou zijn. De Liberiaanse autoriteiten grepen echter in en stelden dat de problemen later konden worden verholpen. Tien weken later liep het schip op volle snelheid vast op een duidelijk aangegeven rif voor de kust van Nieuw-Zeeland. Het is niet duidelijk of de eerder geconstateerde problemen met het ongeluk te maken hebben.

De kapitein en de navigatie-officier worden vervolgd voor roekeloos vaargedrag, vervuiling en het vervalsen van de scheepsdocumenten na het ongeluk.

Meer informatie over het containerschip Rena en indrukwekkende foto’s vind je hier.