Zó 2012

Prijsvliegen gaat richting exit, voorspelt Ivo Weyel.

Nederland is een vlieggraag landje. Met hoe weinig we ook zijn, staan we op de tiende plaats in de wereldranglijst wat vlieguren betreft. Dus best handig om te kijken wat er in 2012 in de lucht verandert. Het slechtste nieuws is dat de Geschillencommissie Luchtvaart per 1 januari is afgeschaft. Hier konden gedupeerde reizigers verhaal halen als een luchtvaartmaatschappij weer eens weigerde de wettelijk bepaalde vergoeding uit te betalen bij vertraging of annulering. Blijft voor de consument niets anders over dan naar de rechter te stappen, wat duur en langdurig is. Tip: euclaim.nl is hierbij een uitstekende luis in de pels die alles voor u regelt voor een percentage.

Ook niet best nieuws komt van veel professionele reisorganisaties: het is afgelopen met goedkoop vliegen. Prijsvliegen gaat richting exit. De toeslagen zullen ons om de oren vliegen. Ryanair is altijd haantje de voorste: de koffertoeslag wordt bijna verdubbeld, er komen hoogseizoentoeslagen (tot wel 60 euro per ticket) en een biertje in het vliegtuig gaat richting 7 euro. Hierdoor wordt het niet zelden goedkoper om met reguliere maatschappijen te vliegen. Maar ook daar is er een maar: je moet dan wel vaak naar een buitenlands vliegveld. Zo zijn veel KLM-vluchten honderden euro’s goedkoper vanuit België of Duitsland dan vanaf Schiphol. Gedoe alom. Rokende reizigers zijn helemaal de klos: Belfast is het eerste – en zeker niet het laatste – vliegveld dat sinds dit jaar entreegeld heft op de rookruimte.

Maar laten we niet al te veel somberen, want er is ook goed nieuws. Zo is het printen van tickets zó 2011. Gaandeweg dit jaar kun je bij steeds meer maatschappijen je ticket op je smartphone of iPad laten zien. Ook fijn is dat je steeds vaker in het vliegtuig de douaneformaliteiten kunt afhandelen. Garuda doet dat al voor Indonesië en bij British Airways’ vluchten via Shannon richting VS, kun je aan boord die gruwelijke douanerijen omzeilen op JFK. Ook fijn: steeds meer hotelketens zorgen zelf voor het afhandelen van allerhande vliegveldbeslommeringen zoals koffers die direct vanuit het vliegtuig naar het hotel worden gebracht. Ook leveren ze privé airportpersoneel dat alle formaliteiten voor de gasten voor hun rekening neemt en ze supersnel door de douane loodst.

Goed nieuws ook van Lufthansa: dat komt met nieuwe flinterdunne stoelen, waardoor er meer beenruimte is in economy. Maar het allerbeste nieuws is dat treinen steeds sneller gaan en je dus steeds minder hoeft te vliegen.