Logo's galore

Veel dure kinderkleren, maar weinig toeschietelijkheid bij Coccinelle in Amsterdam.

Wat

De Amsterdamse vestiging van kindermodeketen Coccinelle. „Wat eens een dorpszaak aan de dijk in Strijen was, is nu een begrip in de wereld van de kindermode”, aldus de eigen site. De Amsterdamse winkel, in Magna Plaza, is de grootste, en werd dit najaar met veel tamtam (BN’ers, SBS6) geopend. De andere zes zitten in Den Haag en Rotterdam. Er is ook een webshop.

Wat hebben ze

Merkkleren en schoenen voor kinderen van 0 tot 16 jaar, van labels als Armani, Polo Ralph Lauren, DKNY, Gucci, Moncler, Dirk Bikkembergs, Burberry (meisjestrenchcoat: 399 euro) en Monnalisa (een Italiaans meisjesmerk). Van ingetogen chic houden ze duidelijk niet bij Coccinelle: de meeste meisjeskleren zitten vol glitters, parels en andere opsmuk, bij de jongens is het logo’s galore. Op de schoenafdeling is nauwelijks iets te vinden dat niet glanst.

De baby- en peuterafdeling heeft naast kleren (wit skipak met panterprintvoering van Cavalli: 329 euro; leren motorjack van hetzelfde merk: afgeprijsd tot 200 euro) ook speelgoed en cadeautjes, zoals een zilveren spaarpot in de vorm van een voetbalschoen en „negermeisje Kathie”, een babypop die blijkbaar is geboren met lang, gestraight haar.

Hoe ziet het eruit

Nogal basic. Grijze vloer, witte muren, eenvoudige witte kasten. Aan het plafond een paar modernige witte kroonluchters, bij een van de ramen is een zitje met twee spelcomputers voor jonge kinderen. Veel kleren – niet alleen uit de afgeprijsde najaarcollecties, maar ook uit de nieuwe – hangen op hangertjes van andere merken. Uit de radio komt blikkerige house.

Hoe word je geholpen

Niet, in ons geval. Mijn tienjarige dochter en ik zijn ruim een half uur in de winkel zonder dat iemand iets tegen ons heeft gezegd – terwijl het niet heel druk is en er een klein leger aan jonge vrouwen rondloopt. „Het is alsof ze weten dat we hier toch niks gaan kopen”, zegt dochter, die overigens wel erg gecharmeerd is van een top met een paardendessin uit de nieuwe meisjeslijn van Supertrash (69,95 euro). Ze past hem in een te kleine maat, omdat de hare er niet hangt. We hadden erom kunnen vragen, natuurlijk, maar we besluiten af te wachten of alsnog iemand naar ons toe komt. Nee dus, ook niet als dochter in de top uit het pashokje komt. Selfservice is prima voor ketens als H&M, maar in deze prijsklasse verwacht je toch wat meer initiatief en toeschietelijkheid.

Pas als ik pal voor de kassa op mijn tenen ga staan om te zoeken naar het prijskaartje aan een knielang konijnenbontjasje van Gucci, dat ver buiten bereik van kinderhanden is opgehangen, is er contact. „Wilt u de prijs weten?” klinkt het achter me. Het jasje kostte 1.950 euro, maar is afgeprijsd tot 975 euro. „Mooi, hè!”

Voor wie

Voor wie heel erg van merkkinderkleding houdt, laten we het daar maar op houden.