Grote prijsverschillen Nederlandse tankstations

Tussen het goedkoopste en het duurste tankstation van Nederland ligt een verschil van 18,15 euro voor een tank van 50 liter Euro 95. Foto NRC / Rien Zilvold

Benzineprijzen liggen aan de pomp vaak veel lager dan de adviesprijzen die de oliemaatschappijen afgeven. Zeker door lokale concurrentie kunnen automobilisten euro’s per tank besparen. Tussen het goedkoopste en het duurste tankstation van Nederland ligt een verschil van 18,15 euro voor een tank van 50 liter Euro 95.

Dat schrijven Marcel aan de Brugh en Daan van Lent vandaag in NRC Weekend op basis van onderzoek dat inkoopcollectief Jip voor de krant heeft gedaan.

“Voor een tank van 50 liter Euro 95 bedraagt het prijsverschil tussen het duurste en het goedkoopste pompstation in Nederland 18,15 euro. Opvallend is dat beide stations in handen zijn van Texaco. Het dure staat in Alkmaar, het goedkope in Baarle-Hertog, precies op de grens met België. Waarom het station in Alkmaar zo duur is, wil de eigenaar niet zeggen. Dat ligt aan „bijzondere omstandigheden”.

Stevige concurrentie op lokaal niveau

Vooral op lokaal niveau wordt er stevig geconcurreerd, zo blijkt uit het onderzoek. De komst van onbemande tankstations in dorpen en wijken dwingt omliggende stations vaak tot prijsverlaging. Het prijsverschil tussen tankstations aan de snelweg, die vaak wel een prijs rond de adviesprijs rekenen, en op lokale wegen kan daardoor flink oplopen.

Ook binnen één merk kunnen de prijzen voor een tank stevig verschillen. Dat geldt zowel voor de grote merken als Shell (een verschil van 6,75 euro tussen het goedkoopste en duurste tankstation), Esso (8,65 euro), Total (8,45 euro) en BP (5,90 euro) als voor de prijsvechters Tango (3,85 euro ) en Tinq (3,45 euro).

Prijsverlagingen gaan ten koste van smalle marges pomphouders

In de krant schrijven Aan de Brugh en Van Lent dat de oliemaatschappijen veel invloed hebben op de benzineprijzen.

“Oliemaatschappijen hebben niet alleen bij hun eigen stations maar ook bij aangesloten zelfstandige exploitanten veel invloed op de prijsstelling van de pomp. Prijsverlagingen gaan ten koste van de smalle marges die pomphouders hebben. Onderzoeksbureau EIM schatte de ruimte om de bedrijfskosten te dekken eind vorig jaar op 5 tot 6 cent per liter.

Het grootste deel van de benzineprijs gaat op aan heffingen en BTW. Per 1 januari is de BTW weer omhooggegaan. Volgens branche-organisatie Bovag gaat nu bij een prijs van 1,72 euro voor 1 liter Euro 95 1,01 euro naar de fiscus aan accijnzen en BTW.”

De gegevens in het onderzoek zijn verstrekt door Jip.nl, dat vorige maand een iPhone-applicatie lanceerde om benzineprijzen te vergelijken. Jip berekent elke dag het Nationaal Prijspeil, gebaseerd op wat tienduizenden automobilisten daadwerkelijk aan de pomp hebben betaald. Daarna wordt bepaald hoeveel een tankstation daar gemiddeld boven of onder zit.

Lees het volledige artikel de toenemende concurrentie bij de benzinestations in NRC Weekend of in de digitale editie.