Kindergekladder leidt tot 3D-monsters

Illustrator Dave DeVries ‘driedimensionaliseert’ kindertekeningen.

„De monsters die ik verzon waren lang niet zo cool als de schetsen van mijn nichtje.”

Kinderen hebben een ongebreidelde fantasie. Die komt helaas niet altijd uit de verf in hun vaak stuntelig ogende potloodtekeningen. Maar hoe zou het kinderwerk eruitzien, na de vertaalslag van een professionele volwassene?

Deze vraag vormt de basis van The Monster Engine; een pseudoniem van illustrator Dave DeVries. DeVries is de vleesgeworden machine die kindermonsters leven inblaast; hij maakt de vertaalslag naar geloofwaardiger beesten.

Begin 2005 kwam het eerste The Monster Engine-boek uit, vol ‘realistische’ kindertekeningen. De gelijknamige website werd in de eerste maand ruim zeventien miljoen keer bezocht. DeVries’ monsters haalden zelfs de landelijke tv in Japan. Vanwege het aanhoudend succes werkt DeVries momenteel aan een nieuwe uitgave, met nieuw uitgewerkte kindermonsters, die moet verschijnen in de lente van dit jaar – tegelijk met een The Monster Engine-app voor iPhone en iPad, en een graphic novel.

Hoe kwam hij op dit idee? Chicago, 1998: DeVries’ nichtje Jessica had zich weer eens vergrepen aan een van zijn schetsboeken. „Ze drukt zo hard op haar potlood, een tekening is de volgende dertig vellen nog te zien”, vertelt de Amerikaan met Friese voorouders.

DeVries illustreerde op dat moment voor stripheldgiganten als Marvel en DC Comics. Elke dag liet hij tweedimensionale figuren als Spiderman of Wolverine van het papier springen als waren ze 3D. „Maar de monsters die ik verzon waren lang niet zo cool als de monsters die schuilgingen achter het gekladder van mijn nichtje.” Opeens viel het hem in; waarom geen 3D-technieken zoals kleur, textuur en schaduw toepassen op kleuterschetsen? Een paar jaar lang ‘driedimensionaliserde’ DeVries af en toe een kindertekening. „Ik had een stuk of acht van dit soort werken in een mapje. Vrienden bleven ernaar vragen. Toen wist ik; ik ben iets op het spoor.”

DeVries is inmiddels een ware kindertekeningconnaisseur. Hij informeert ook altijd waarom monsters eruitzien zoals ze eruitzien. „Ik vroeg eens aan een vijfjarige ‘Waarom is jouw heks groen?’ Antwoord: ‘Nou... zo kan ze soep eten en mooi zijn.’ Kinderlogica, geweldig! ‘soep eten en mooi zijn’ – alsof problemen verdwijnen wanneer je doet wat je leuk vindt. Dat, of soep, is werkzaam tegen groene uitslag en rimpels.”

DeVries is altijd op zoek naar nieuwe tekeningen. De kosten voor een gedriedimensionaliseerd werk liggen tussen de 80 en 20.000 euro. „Afhankelijk van of je een pen-en-inktwerk wilt, of een olieverfschilderij van anderhalve meter hoog.” Ouders moeten een vrijwaringsformulier tekenen, maar de originele kunstenaartjes krijgen een percentage van al het afgeleide werk dat commercieel wordt gebruikt.

Beelden van Dave DeVries, The Monster Engine zijn te vinden op themonsterengine.com