Google verbant zichzelf uit zoekmachine

Google heeft spijt van een reclamecampagne voor zijn webbrowser Chrome, waarvoor gesponsorde berichten werden geplaatst op ongeveer 400 verschillende blogs. Om zichzelf te straffen, bant het ‘Chrome’ twee maanden lang uit zijn eigen zoekmachine. Sponsoring is niet ongebruikelijk op websites maar het druist in tegen Googles beleid. Tegen Searchengineland.com, de website die de gesponsorde berichten

Google heeft spijt van een reclamecampagne voor zijn webbrowser Chrome, waarvoor gesponsorde berichten werden geplaatst op ongeveer 400 verschillende blogs. Om zichzelf te straffen, bant het ‘Chrome’ twee maanden lang uit zijn eigen zoekmachine.

Sponsoring is niet ongebruikelijk op websites maar het druist in tegen Googles beleid. Tegen Searchengineland.com, de website die de gesponsorde berichten ontdekte, zegt het internetbedrijf dat het transparant wil zijn, ook in marketingcampagnes. “We willen geen bloggers sponsoren om onze producten te promoten en hebben ook geen opdracht gegeven voor deze campagne.”

Ah, Chrome.

Google Chrome is sinds drie jaar op de markt, groeit snel,  en is het eerste product waarvoor het internetbedrijf ook in gedrukte media, op abri’s en op tv reclame maakte. Volgens Google waren het ingehuurde reclamebureaus die op eigen houtje de bloggers vroegen positieve recensies te schrijven. Die ook nog eens tenenkrommend ongeloofwaardig waren: “Ah, Chrome. Waar zouden we zijn zonder Google Chrome? Het is voor mij als kleinzakelijke gebruiker een essentieel hulpmiddel om online te gaan”. Daarna volgde een betaalde link - en daarmee overtreedt Google zijn eigen voorschriften omdat je daarmee de zoekresultaten manipuleert. De Google zoekmachine gebruikt namelijk het aantal links om te bepalen welke sites het hoogst scoren.

Het reclamebureau is teruggefloten en Google bant 60 dagen lang de zoekterm Chrome uit de eigen zoekresultaten (niet uit de betaalde links, overigens). Wie nu zoekt op het woord ‘browser‘ zal in eerste instantie alleen onbetaalde links naar concurrenten vinden.

PageRank aanpassen

Het is een merkwaardige straf die Google zichzelf oplegt. De Europese Commissie onderzoekt op dit moment of Googles zoekalgoritmes wel zo ‘natuurlijk’ en ‘organisch’ zijn als Google het doet voorkomen. Concurrenten beschuldigen Google ervan dat het zijn zoekresultaten manipuleert om eigen diensten te promoten. Door de score van zoekterm ‘Chrome’ tijdelijk te verlagen, toont Google nog eens aan dat PageRanking inderdaad eenvoudig aan te passen is.

Maar of zulk soort aanpassingen ook onder ‘machtsmisbruik’ vallen, zoals de beschuldigingen luiden, is minder evident. Het standpunt van Google: ‘Al hebben we een groot marktaandeel, internetters kunnen altijd naar een andere zoekmachine als Google ze niet bevalt.’

Wie nu op 'browser' zoekt in Google, vindt de browser Chrome alleen nog bij de betaalde resultaten. Wie nu op 'browser' zoekt in Google, vindt de browser Chrome alleen nog bij de betaalde resultaten.