Google straft zichzelf om recensies

Google heeft spijt van een reclamecampagne voor zijn browser Chrome, waarvoor gesponsorde berichten werden geplaatst op vierhonderd blogs. Om zichzelf te straffen, bant het ‘Chrome’ twee maanden uit zijn zoekmachine.

Sponsoring is niet ongebruikelijk op sites maar het druist in tegen Googles beleid. Aan Searchengineland.com, dat de gesponsorde berichten ontdekte, meldt Google: dat het transparant wil zijn, ook in marketing. „We willen geen bloggers sponsoren om onze producten te promoten en hebben geen opdracht gegeven voor deze campagne.”

Chrome is sinds drie jaar op de markt, groeit snel, en is het eerste product waarvoor Google ook in gedrukte media, op abri’s en tv reclame maakte. Volgens Google waren het ingehuurde reclamebureaus die op eigen houtje bloggers vroegen positieve recensies te schrijven. Daarin staan betaalde links – en daarmee overtreedt Google zijn eigen voorschriften. Zo manipuleer je zoekresultaten. Googles zoekmachine gebruikt het aantal links om te bepalen welke sites het hoogst scoren. Het reclamebureau is teruggefloten en Google bant zestig dagen de term Chrome uit de eigen zoekresultaten.