Friese dorpswinkel overgenomen uit idealisme

Op het platteland verdwijnen veel winkels. Zij sluiten vaak voorgoed hun deuren. Dat komt de leefbaarheid van dorpskernen niet ten goede. Dorpelingen komen in actie om de laatste buurtsuper overeind te houden. In het Friese Marssum en het Groningse Oostwold werden zelfs een nieuwe bakkerij en supermarkt geopend.

Alie Deelstra (51) nam drie jaar geleden de plaatselijke bakkerij over in haar dorp Wytgaard (700 inwoners) onder Leeuwarden. De winkel (50 m2) staat op de hoek van een blok rijtjeshuizen op een stil pleintje. Van buiten lijkt het meer op een winkel in cadeauartikelen dan op een echte dorpswinkel. „Dat heb ik expres gedaan”, vertelt Deelstra. „Veel mensen fietsen een supermarkt in een dorp voorbij. Te duur, denken ze. Maar heb je buiten leuke spullen liggen voor lage prijsjes, dan stappen ze even af.”

In juli 2008 hoorde Deelstra dat Bakkerij Sybesma zijn winkeldeuren na 20 jaar zou sluiten in het dorp. „Ik dacht: dat nooit”, vertelt ze in het magazijntje dat vol staat met ingepakte cadeaupakketten. „Een winkel is verschrikkelijk belangrijk voor een dorp. Is hij eenmaal weg, dan komt hij nooit meer terug.” Haar man die accountant is maakte een begroting. Wat is de huurprijs? De omzet? Omdat de bank niet wilde lenen, investeerde ze zelf 10.000 euro in de winkel. Vier ochtenden per week en woensdagmiddag gaan de deuren open. Deelstra is er zelf altijd. Vier mensen staan op de loonlijst. „Alleen voor de verzekeringen. De meesten hebben een andere baan.” Het hoofdproduct is brood en banket. De dorpssuper is tevens cadeaushop en verkoopt groente, fruit, zuivel en houdbare artikelen. „Houdbare melk en eieren worden goed verkocht.” De winkel heeft een belangrijke sociale functie, vinden klanten. „Het is een plek waar je elkaar treft, een praatje maakt of een afspraak”, zegt Deelstra. Bonnie de Haan woont 35 jaar in Wytgaard en doet een paar keer per week haar boodschappen in de dorpswinkel. „Hij is wel iets duurder, maar dat is niet erg. Je kunt hier pinnen en geld opnemen. Dat is handig.”

De gedreven Deelstra liet vorig jaar alle 170 voetballertjes uit Wytgaard en de buurdorpen Wirdum en Swichum op de foto zetten. „Het kostte veel tijd, maar ik heb zelf voetbalplaatjes uitgegeven. Krijgt een vaste klant een baby, dan krijgt die een gratis taart thuisbezorgd.” De dorpelingen laten het niet af weten. Alle verenigingen en jeugdclubs bestellen hun hapjes en drank bij Deelstra. „Wat over is, mag retour. We bezorgen ook. Ik steek veel tijd in de winkel en het dorp waardeert dat.” Prijzen voor verlotingen bestellen ze ook bij haar. „Ik maak zelf pakketten van 5 en 10 euro.” Ze trekt de kassabon uit de kassa. Vanmorgen zijn er tussen 9.00 en 12.00 uur 71 klanten geweest. Ze doet het uit idealisme en geniet van het werk. „Het is heel druk maar de sfeer is altijd goed.”

Door onze correspondent Karin de Mik