Filmmaker zet via tieners de bloedwraak op scherp

The Forgiveness of Blood.

Regie: Joshua Marston. ***

De Amerikaanse filmmaker Joshua Marston maakte in 2004 veel indruk met zijn eerste speelfilmregie Maria Full of Grace. Het portret van een Colombiaanse drugskoerierster werd alom geprezen om z’n realistische, bijna antropologische aanpak. Met dezelfde nieuwsgierigheid trok Marston voor The Forgiveness of Blood naar Albanië om zich in de traditie van de Kanun te verdiepen, een overgeleverde wet die onder andere de bloedwraak tot in de zoveelste generatie regelt. Door het perspectief van twee tieners te kiezen – Nik en Rudina zijn gewone scholieren zoals overal ter wereld, ze facebooken, sms’en gamen – wordt de archaïsche traditie van de bloedwraak op scherp gezet. Als een simpele burenruzie uit de hand loopt, hebben de mannen in hun familie de keus tussen vluchten, onderduiken of gedood worden. Waarna de eigen familie aan de beurt is wraak te nemen en een man uit de buurfamilie uit te moorden. Ad infinitum.

De grotendeels op locatie en met amateurs opgenomen film voelt authentiek, en dat is een compliment, maar daarmee soms ook wat houterig en didactisch. Dat laatste is waarschijnlijk onvermijdelijk, maar soms ook ergerlijk. Het interessante van dit specifieke verhaal is dat het veel ruimte laat om paralellen te trekken met de levens van jonge mensen waar ook ter wereld die in isolatie leven. Ingeperkt door de tradities en de wetten van de ouderen, die zich vertalen in angst en argwaan.

Dana Linssen