film

Polisse

Een beginnend fotografe (Maïwenn) moet een reportage maken over de kinderpolitie en volgt de agenten wekenlang op de voet. Ze krijgt een verhouding met een van de agenten. Polisse is een film die in hoog tempo, en met een aan hysterie grenzende intensiteit, een beeld geeft van een eenheid van de kinderpolitie. De complexiteit van de handeling en de razendsnelle montage geven de film een enorme overtuigingskracht – de suggestie van realisme is zo groot dat je als kijker al vlug het besef verliest dat je naar een speelfilm, en niet naar een documentaire kijkt.

Tyrannosaur

De tyrannosaurus van de filmtitel, dat is een heel dikke vrouw. Als ze boven rondloopt, rimpelt beneden het water in de glazen, zoals in de film Jurassic Park. Leuk om daar zo’n misselijk, denigrerend geintje over te maken tegen je vrienden. Hard genoeg, zodat zij het kan horen. Want zo gaat dat nu eenmaal: juist geliefden doen we zo gemakkelijk pijn.

Maar dan sterft zij aan diabetes, en herinnert Joseph, hoofdrolspeler van Tyrannosaur (Peter Mullan), zich dat ze geen stomme koe was maar een zachte vrouw met een groot hart die iedereen vergaf. Zelfs hem. In Tyrannosaur geeft regisseur Paddy Considine een inkijkje in een lijkbleek, grimmig universum. Beeldschoon gebutste personages lopen daar rond als roofdieren die grauwend en grommend hun eenzame territoria verdedigen. Maar tegelijk hunkeren ze naar een vonkje warmte, een seconde sympathie.

The Help

The Help volgt het leven van zwarte huishoudsters in het Mississippi van de jaren 60. Skeeter, dochter uit een gegoede familie in Mississippi (Emma Stone), heeft literaire ambities en wil hun persoonlijke levensverhalen bundelen in een boek. Het is 1962 en het blanke Zuiden van de VS is enerzijds volledig gesegregeerd, en anderzijds volledig afhankelijk van het zwarte huispersoneel dat het honds behandelt. Skeeter haalt hulp in de huishouding Aibileen (de erg waardige Viola Davis) en haar collega’s over om anonieme informanten te zijn voor haar boek.

Tinker Tailor Soldier Spy

Het is niet verwonderlijk dat de Zweed Tomas Alfredson na zijn wereldwijze succes met de vampierfilm Let the Right One In (2008) John le Carrés beroemde spionageroman Tinker, Tailor, Soldier, Spy (1974) voor het witte doek bewerkte. We bevinden ons in de Koude Oorlog. George Smiley, superspion met pensioen (Gary Oldman), wordt teruggeroepen naar ‘The Circus’ om de dubbelagent in de top van de dienst te ontmaskeren. Le Carré baseerde zijn boek op de waargebeurde geschiedenis van de Britse dubbelspion Kim Philby, die in 1963 ontmaskerd werd. Maar TTSS heeft niets van een gebaseerd-op-ware-gebeurtenissen-film. Er is zelfs nauwelijks een plot. De onmiskenbare spanning komt van andere dingen. Van sfeer en suggestie.

The Artist

Luchtige, perfect geslaagde Franse hommage aan Hollywood en de zwijgende film. The Artist geldt als een Oscarkandidaat in meerdere categorieën, waaronder beste acteur: Jean Dujardin als zelfingenomen held van de stille film George Valentin. The Artist biedt, in zwart-wit en zwijgend, een droomwereld die historisch is maar ook exotisch en opwindend als Avatar.

Mission: Impossible – Ghost Protocol

Mission: Impossible – Ghost Protocol begint in een overvolle gevangenis in Moskou, waar Ethan Hunt (Tom Cruise) een straf uitzit. Een spectaculaire uitbraak met hulp van zijn team volgt. De film snelt van het ene spektakel naar het andere, maar dit keer is het niet alleen een spel; deze keer is Hunt serieus.