De nieuwe Adele laat zich niet voorspellen

Voorspellen wat mooi en goed wordt in het komend jaar is als kijken in een glazen bol. Hoe verging het de beloftes in de pop van 2011 eigenlijk?

Op popgebied is voorspellen altijd een heikel punt. Wat is er terechtgekomen van de voorspellingen van vorig jaar?

De Britse James Blake, de muzikant die de dubstep temde, bracht de juiste combinatie van toegankelijke muziek en een hip aura om zowel North Sea Jazz als Lowlands om zijn vinger te winden. Rockband The Vaccines ontsteeg aan de ophef die de 1 minuut 24 van hun single (Ra ra ra) Wreckin’ bar eind 2010 veroorzaakte door een prima album af te leveren en veel te spelen, totdat zanger Justin Young geveld werd door stemproblemen en de internationale opmars, inclusief Lowlands, moest worden uitgesteld.

De een jaar geleden getipte popsirene Anna Calvi en neo-gothicband Esben & the Witch deden wat van hen verwacht werd, al beperkte hun succes zich voornamelijk tot Groot-Brittannië.

Niet voorzien vorig jaar was de enorme vlucht die de carrière van zangeres Adele in 2011 zou nemen. De muziek van haar tweede album 21 circuleerde al onder critici, maar het publiek stemde massaal met de portemonnee toen het album in januari verscheen. Er werden meer dan dertien miljoen exemplaren van verkocht, een belangrijke factor in de redding van de platenindustrie en het enige juiste antwoord op de vraag wie na de tragische dood van Amy Winehouse in de schoenen van de blanke souldiva kon staan.

De ‘nieuwe Adele’ diende zich nog niet aan; eerder veegde Adele Adkins de vloer aan met alle The Voice-kandidaten die haar enorme zangtalent vertaalden in bombast en voorspelbare coverversies.

Lana Del Rey, dé doorbraakartiest van 2011, stond begin vorig jaar nog niet op de gezaghebbende lijst van nieuwe artiesten die de BBC jaarlijks opstelt. Ze bracht afgelopen najaar één single uit, maar er was een eenvoudige, uit stockmateriaal opgebouwde videoclip voor nodig om Del Rey met Video games tot een spraakmakend artiest te maken. Veelbelovend is ze nog steeds, want haar album Born To Die staat op stapel en bij haar enige Nederlandse optreden in het bovenzaaltje van Paradiso liet ze zien dat ze haar publiek bij de les kan houden.

Wat helpt bij lijstjes die rond de jaarwisseling worden opgesteld: een opwindende plaat in oktober/november opnemen. Dat blijkt ook uit de nieuwe Sound of 2012-lijst van de BBC. Die lijst bevat een handvol artiesten die zich onlangs roerden: rapster Azealia Banks stond pas met succes op London Calling in Paradiso en ook de bluesy singer/songwriter Jamie N Commons presenteerde zich als veelbelovend podiumartiest.

Rockband Dry The River liet in augustus op Lowlands al zien dat ze een nieuwe wending kunnen geven aan traditionele countryrock en de groepen Friends en Spector zijn al veelgenoemd in de kolommen van de hypegevoelige New Musical Express.

Veel gewicht hecht de BBC aan de nieuwe soulsterren Ren Harvieu, Michael Kiwanuka en Lianne La Havas, van wie de laatste een ontwapenende soloperformance gaf bij Jools Holland die haar als een naïevere versie van Tracy Chapman introduceerde.

Dubstepproducers Skrillex en Flux Pavilion staan in de BBC-lijst, maar zullen hun invloed waarschijnlijk vooral achter de schermen van de Britse popindustrie laten gelden. De overlevingskracht van het Zweedse danceduo Niki & the Dove en het brutale meidenpoptrio Stooshe zal afhangen van hun impact op de hitparade. Hun muziek is gemaakt voor de korte aandachtsspanne van de Spotify-generatie – het poppubliek dat geen cd’s meer nodig heeft om nieuwe muziek tot zich te nemen.

Popmuziek zal in 2012 meer dan ooit afhankelijk zijn van de snelle overrompelingstactiek van een enkel liedje dat een artiest via internet en streaming-diensten naar het sterrendom tilt.

Dat is de les die geleerd kan worden van The Vaccines en Lana Del Rey: begin je carrière met een klapper, dan komt de rest vanzelf.

Een vooruitblik van kunstprominenten op 2012: vandaag in CS