‘Benzineprijs snel naar nieuw record, wordt nooit meer goedkoop’

Het is een kwestie van tijd voordat de recordprijzen voor benzine worden gebroken. De gemiddelde prijs van een liter Euro 95 zit nu met 1,722 euro nog maar 3,5 cent onder het record van april vorig jaar. Diesel kost nu 1,441 euro, nog maar 1,6 cent onder de piek die in november werd bereikt.

Benzine wordt nooit meer goedkoop, voorspelt directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiehandel (NOVE) Erik de Vries vandaag na een bericht hierover in de GPD-bladen. Hij wijst erop dat de wereldwijde vraag naar benzine en diesel sterk toeneemt, onder meer door de hoge economische groei in landen als China, India en Brazilië.

Als de prijs nog eens daalt zal dat volgens hem hooguit tijdelijk zijn, aldus de directeur van NOVE dat vooral de prijsvechters vertegenwoordigt. “Het zou mij niets verbazen als voor volgende zomer een nieuw record wordt bereikt.”

‘Niet kunstmatig hooggehouden’

Sinds vorige week stijgen de prijzen weer. Dit wordt versterkt door de jaarlijkse accijnsverhoging die per 1 januari is doorgevoerd. NRC-redacteur Marcel aan de Brugh schreef hierover eerder het volgende:

“De overheid zou ook tijdelijk de accijns op benzine en diesel kunnen verlagen, of een plafond kunnen stellen aan de extra btw-inkomsten voor de staatskas. Voor benzine en diesel geldt een btw-tarief van 19 procent. Als de prijzen aan de pomp stijgen, nemen ook de inkomsten voor de Staat toe. De hogere benzine- en dieselprijzen leveren vele tientallen miljoenen euro’s extra op. Het is de vraag of het kabinet-Rutte ingrijpt. Deze meevaller helpt het overheidstekort terug te dringen.”

In november reageerde Maxime Verhagen op vragen van de PVV over de hoge brandstofprijzen. De minister van Economische Zaken beweerde toen dat de accijnzen het probleem niet zijn: de benzineprijs wordt volgens hem niet kunstmatig hoog gehouden.

Brandstofprijs niet alleen afhankelijk van olieprijs

Ook het gegeven dat de waarde van de euro is gedaald speelt mee. Daarnaast dreigt Iran de Straat van Hormuz af te sluiten, een belangrijke olietransportroute, waardoor een hogere prijs voor de ruwe olie moet worden neergeteld. De brandstofprijs is echter niet alleen meer afhankelijk van de prijs van ruwe olie. Volgens NRC-economieredacteur Maarten Schinkel is er niet altijd een rechtstreeks verband is tussen de prijs van olie en die van de producten die er van worden gemaakt.

“Een relatieve stijging of daling van de benzineprijs kan ook het gevolg zijn van capaciteitsproblemen of overschotten bij de raffinage en het vervoer. En de prijzen van olie en gas vertonen ook niet altijd dezelfde beweging. Energiemarkten koppelen zichzelf langzaam los van elkaar.”

Op de markt wordt nu veel gespeculeerd met brandstof, wat ook voor prijsschommelingen zorgt, voegt NOVE-directeur De Vries daar nog aan toe. Daarnaast zijn er andere factoren zoals schepen die steeds vaker op diesel varen.