Wie kiest de muziek in de supermarkt?

Toen Esther Pothuis haar boodschappen deed bij de Albert Heijn in Wageningen hoorde ze tot haar verbazing muziek van War of the Worlds op de achtergrond. „Zelden met zoveel genot boodschappen gedaan”, schrijft ze. Maar wie kiest de muziek in de supermarkt?

Geloof het of niet, maar er is een goede boterham te verdienen in de achtergrondmuziekbranche. Een scala aan bedrijven levert playlists voor horeca, winkels en supermarkten. Mood Media werkt bijvoorbeeld met veel Nederlandse supermarkten. Accountmanager Claudine Pickard: „Via een satelliet- of internetverbinding krijgen supermarkten op onze apparatuur muziek binnen.”

De winkels kunnen kiezen uit een stuk of dertig genres, zoals ‘Easy Listening’, ‘Clubhits’ of ‘NU Jazz’. Veel nemen een pakket met meerdere genres, waarmee gevarieerd kan worden. „We hebben ook een genre voor kerst-, sinterklaas- en carnavalnummers”, vertelt Pickard. Maandelijks worden de lijsten, die duizenden nummers bevatten, geüpdated.

In alle winkels van één keten wordt gewerkt met dezelfde playlist. Bij de Plus is een kwart van de muziek niet ouder dan vijf jaar. En bij de Jumbo wisselt de muziek als de winkel sluit; voor de vulploegmedewerkers is er een speciale ‘popular streaming’ met meer popmuziek van nu.

Maar supermarkten mogen muziek niet zomaar draaien: er moeten auteursrechten betaald worden. Bij Buma/Stemra, een bedrijf dat de belangen van muziekauteurs behartigt, weten ze dat winkels per vierkante meter betalen: hoe groter de supermarkt, hoe duurder het liedje.

Maar wat maakt muziek nu tot goede achtergrondmuziek? Daar weet Sjoerd Ermers alles van. Hij verdient al twintig jaar geld met het verzorgen van live achtergrondmuziek. Goede achtergrondmuziek voldoet volgens Ermers aan drie regels: het is majeur, het heeft geen harde beat en er is weinig volumewisseling. Kortom: het mag niet opvallen. „Ilse de Lange en Rod Stuart doen het altijd goed.”

Seal wordt ook als een goede achtergrondartiest genoemd, door Marcellino Coolen. Hij is hoofd muziekprogrammering bij BCM Media Systems, een andere achtergrondmuziekleverancier. „Achtergrondmuziek is er om het koopgedrag positief te beïnvloeden”, zegt Coolen. „Het mag niet zwaar of depri zijn.”

Inderdaad bevestigt onderzoek uit de VS dit beeld: rustige, vrolijke muziek werkt omzetverhogend, want het houdt mensen langer in de winkel. Het levert ook een kortere wachttijdbeleving op en kan koopgedrag sturen. Dus hoe eerder ‘Zie ginds komt de stoomboot’ weer draait, hoe eerder je de pepernoten in je mandje laadt.

Maite Vermeulen