Weten hoe gezond een product is, kan ook met een app

Welke soep moet ik kopen? De nieuwe applicatie BoodschApp wil de keuze makkelijker maken.

Is het binnenkort een gewoonte om van alle supermarktproducten eerst de voedingswaarden en een beoordelingscijfer te checken voordat het in het mandje gaat? Als het aan de makers van de vandaag gelanceerde iPhone-applicatie BoodschApp ligt, wel.

We hebben onze smartphone toch al bij de hand tijdens het winkelen - je kunt er immers je boodschappenlijstje op afstrepen, aanbiedingen bekijken en de ideale looproute berekenen. Wie zin heeft om nog meer naar het scherm te staren tussen de schappen of thuis, of wie écht wil weten hoe gezond een product is voordat het aangeschaft wordt, installeert de iPhone-app BoodschApp.

Voor bedenker van de applicatie Jeroen de Bakker (van ontwikkelaar Lab1111) begon het met de keuze uit een schap met rijstwafels; de vrouw in het uitlegfilmpje heeft vooral moeite met de variatie in pindakaas. Een goede keuze maken is “bijna onmogelijk”. Daarom dus de applicatie, die de streepjescode scant en dan een door diëtisten toegekende beoordeling toont van het product. De keuzemogelijkheden worden vergeleken op criteria als vetgehalte, vitamines en toegevoegde vezels.

Het gescande product wordt in een rijtje met soortgenoten geplaatst om perspectief te bieden. Zo krijgt het flesje Spa Barisart op mijn bureau een uitstekend cijfer, 9,0, waarin het binnen het lijstje onder de noemer ‘Mineraalwater met koolzuur’ een gedeelde eerste plaats scoort. Goed spul dus. Met Gerolsteiner Sprudel was ik iets minder gunstig afgeweest, zie ik: de diëtisten hebben daar een 8,1 voor toegekend. In het andere tabje kan ik de producten tegen elkaar afzetten op basis van prijs.

Helaas wordt veel ook nog niet herkend. Een netje mandarijnen van C1000 krijgt nul op het rekest, net als een blikje Jus d’Orange van Royal Club, een flesje bier van Hertog Jan en een pakje sigaretten van Marlboro Gold. Je kunt ze meteen ‘toevoegen’, maar dat betekent niets meer of minder dan het versturen van een e-mail (met in de bijlage twee foto’s) inclusief het verzoek het product op te nemen in de database. Het kan vermoedelijk dus even duren voordat alle ontbrekende producten zijn toegevoegd.

Volgens de makers zijn er inmiddels 3.600 populaire voorverpakte voedingsproducten uit het assortiment van Albert Heijn, C1000 en Jumbo in de app opgenomen. Het argument dat hij nog incompleet is, daar kunnen de makers zich tegen verweren: hij zit nog in de beta-fase, de termijn waarin hij nog doorontwikkeld wordt en kinderziektes (hopelijk) worden verholpen. En als ze toch nog bezig zijn: een ‘favorieten’-optie zou inderdaad ook handig zijn.

Na de aanloopfase moet voor BoodschApp betaald worden: volgens het FD denkt De Bakker aan een abonnementsvorm van minder dan twee euro per maand. De applicatie is hier te downloaden. Een Android-versie moet later dit jaar verschijnen.