Nieuwe kansen voor geflopte musical The Producers in België

In Nederland flopte de musical The Producers. De producer van de Vlaamse versie, Musical in Vlaanderen, is ondanks de mislukking hoopvol gestemd.

Vlaanderen durft wat in Nederland is geflopt. Half februari gaat in het Capitole-theater in Gent een Vlaamse versie van de musical The Producers in première, nadat de Nederlandse productie dit najaar een week na de première moest stoppen omdat er veel te weinig publiek kwam kijken. Vooralsnog is de voorstelling alleen in Gent te zien, van 12 tot en met 25 februari. Maar als dat een succes is, wordt overwogen volgend seizoen een tournee door Vlaanderen te maken.

De stichting Musical in Vlaanderen, die de show produceert, is ondanks de Nederlandse mislukking hoopvol gestemd. The Producers wordt gepresenteerd als opvolger van de Vlaamse versie van de Monty Python-musical Spamalot die daar vorig voorjaar veel enthousiast publiek heeft getrokken – in tegenstelling tot de Nederlandse versie die aanzienlijk minder succes oogstte. Beide musicals zijn vergelijkbaar omdat ze alle twee gelden als uitzinnige parodieën op het Broadway-musicalgenre.

De Vlaamse Spamalot was een coproductie met de Nederlandse producent Albert Verlinde. De hoofdrollen werden in Nederland en Vlaanderen door verschillende acteurs gespeeld, maar het ensemble was goeddeels hetzelfde.

Ook voor The Producers wordt dat systeem gehanteerd. „Maar een coproductie is dit niet”, zegt producent Mark Vijn die intussen aan de Nederlandse versie failliet is gegaan. „Financieel staan we los van elkaar.”

Terwijl de Nederlandse musicalproducenten zonder subsidies moeten zien rond te komen, ontvangt Musical in Vlaanderen jaarlijks van de Vlaamse overheid een subsidie van 2,4 miljoen euro. Dat maakt het mogelijk nu slechts een korte serie te programmeren zonder meteen quitte te hoeven spelen. Al in een vroeg stadium is deze speelperiode gecoördineerd met de Nederlandse productie die volgens de oorspronkelijke planning tot 6 februari op tournee zou zijn. Daarna zou bijna het hele ensemble meteen naar de Gentse productie verhuizen, samen met de decors en de kostuums van de Nederlandse voorstelling die eveneens worden overgenomen. Maar in werkelijkheid viel het doek in Nederland al op 30 oktober, zodat beide producties nu veel minder snel op elkaar aansluiten dan de bedoeling was.

In Vlaanderen worden de hoofdrollen gespeeld door de Vlaamse acteurs Jonas Van Geel, Jan Van Looveren, Koen Van Impe en Gene Bervoets. Drie van de vier werkten vorig voorjaar ook mee aan de Vlaamse versie van Spamalot. Op de affiches staat zodoende: „van de makers van Spamalot”. Tot hen behoort ook Stany Crets die, net als bij Spamalot, het script vervlaamste en als co-regisseur fungeert. Hij werkt ditmaal samen met choreograaf Martin Michel die eerder de Nederlandse versie regisseerde. Van de Nederlandse hoofdrolspelers doet alleen Jeremy Baker weer mee.

Het Nederlandse faillissement is onder meer toegeschreven aan de sleutelscène Springtime for Hitler – bekend uit de film van Mel Brooks – waarin het nazi-regime door zang en dans bespottelijk wordt gemaakt. Mark Vijn vermoedt in elk geval dat de Vlaamse verwijzing naar de Python-musical een positiever effect op de kaartverkoop zal hebben dan de vette knipoog naar de Hitler-parodie waarmee hij zelf – vergeefs – heeft getracht de aandacht op zijn eigen productie te vestigen.

„Ik dacht dat Nederland daar wel klaar voor zou zijn”, zegt hij, „maar dat bleek dus niet het geval te zijn. Als ik deze voorstelling opnieuw aan de man zou moeten brengen, zou ik dat nu heel anders aanpakken. Ik heb de Vlamingen daarom geadviseerd Adolf Hitler buiten beeld te houden in de publiciteit. Ze zijn dus gewaarschuwd.”

Vijn hoopt vurig dat de Vlamingen er wel een succes van zullen maken. „Wat mij betreft blijft The Producers een geweldige musical die ik graag nog eens in Nederland terug zou willen brengen – al realiseer ik me dat dat er voorlopig niet in zit. Het zou vreselijk zijn als het ook in Vlaanderen niet zou lukken.”