Als rij-instructeur heb ik een opvoedende taak

Naam: Erik van Leeuwen (47)

Opleiding: opleiding tot rij-instructeur (2010-2011)

Bedrijf: Vrij Groene Rijschool, Zutphen (www.vrijgroenerijschool.nl)

Aantal lesauto’s: 1

Doet dit werk sinds: september 2011

Ben je altijd rij-instructeur geweest?

„Nee, ik heb heel lang in de ICT gewerkt. Eerst bij IBM en sinds 2000 als applicatiebeheerder bij een thuiszorginstelling. Vooral dat laatste beviel me in eerste instantie goed. Ik vind het belangrijk om werk te doen met maatschappelijke waarde. Thuiszorg sloot goed aan, want je helpt mensen die dat echt nodig hebben. Als ICT-medewerker leverde ik weliswaar een indirecte bijdrage aan de zorg, maar toch voelde het goed. Aan de andere kant is er de afgelopen jaren veel veranderd in de thuiszorg, en niet bepaald ten goede. De organisaties worden steeds groter en het draait steeds meer om geld. Daar had ik moeite mee. Bij de organisatie waar ik werkte was hoe langer hoe minder budget beschikbaar voor de verpleegkundigen die het echte werk deden, terwijl er bij onze ICT-afdeling met geld gesmeten werd. Wij kregen steeds meer middelen om systemen te ontwikkelen die nodig waren om een grote organisatie te managen. De balans raakte zoek. Daarom besloot ik in 2009, in overleg met mijn werkgever, om op te stappen.”

Waarom ben je gestart met een eigen bedrijf?

„Toen ik vertrok uit de thuiszorg was het voor mij absoluut duidelijk dat ik als zelfstandig ondernemer aan de slag wilde. Ik had het werken in loondienst bij een grote, anonieme organisatie wel gezien. Ik wilde echt eigen baas zijn. Zelf iets opbouwen, dat is gewoon mooi om te doen.”

Hoe kwam je op het idee om rij-instructeur te worden?

„Als ICT’er gaf ik vaak trainingen en instructie aan verpleegkundigen over hoe ze moesten omgaan met bijvoorbeeld administratiesystemen. Lesgeven beviel me goed, dus toen ik in de thuiszorg stopte, lag het in de lijn om te kijken of ik daar iets mee zou kunnen. Dat het uiteindelijk rijles werd, is min of meer toevallig. Ik herinner me nog goed het moment: een paar maanden nadat ik bij de thuiszorginstelling weg was en me nog oriënteerde op mijn toekomst, reed ik op een middag achter een lesauto. Toen dacht ik: hé, is dat niet iets? Dat was het moment waarop het kwartje viel.”

Je bedrijf heet ‘Vrij Groene Rijschool’. Vanwaar die naam?

„Mijn lesauto rijdt op biogas, dat opgewekt wordt door vergisting van GFT-afval. Ik ben een van de eerste rijschoolhouders in Nederland die dat doet. Vandaar dat ‘groen’. Ik heb er ‘vrij’ voorgezet omdat een auto natuurlijk nooit helemaal groen en duurzaam is. Ik bedoel, je kunt moeilijk beweren dat de productie van een auto klimaatneutraal is. ‘Vrij’ heeft daarnaast natuurlijk de associatie met de vrijheid en de ongebondenheid van het autorijden.”

Ben je een geboren ondernemer?

„Als je succesvol wilt zijn als ondernemer, moet je je onderscheiden. Ik denk dat ik dat doe door te rijden op biogas. Ik merk dat ongeveer de helft van mijn klanten bewust voor mij kiest wegens het accent op duurzaamheid. Ik zie mezelf als een ambassadeur van zuinig en verantwoord rijden. Daar heb ik het tijdens mijn lessen ook over met mijn klanten. Het zijn natuurlijk vooral jongeren. Ik vind het juist voor hen van belang dat ze zich bewust zijn van het belang om zuinig om te gaan met de aarde en het milieu. Het gaat immers om hún toekomst. Misschien klinkt het een beetje zwaar, maar ik vind dat ik een opvoedende taak heb. Zoals ik al zei, voor mij is het belangrijk om dingen te doen die maatschappelijk relevant zijn. Jonge mensen leren om verantwoord met het milieu om te gaan, is behoorlijk relevant.”

Je bent nu een paar maanden bezig. Hoe gaat het?

„Goed. Het aantal klanten groeit gestaag, ik zat na twee maanden op twaalf. Binnenkort gaat de eerste afrijden. De meeste mensen komen via via bij mij terecht. De rijschoolwereld is grotendeels afhankelijk van mond-tot-mondreclame.”

Tobias Reijngoud