Voormalig topman Smit gaat terminals van APMT leiden

Containeroverslagbedrijf APM Terminals heeft Ben Vree aangetrokken om klanten te vinden voor zijn nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte.

Ben Vree is razend enthousiast over zijn nieuwe baan. De oud-topman van Smit Internationale wordt directievoorzitter van de Rotterdamse terminals van containeroverslagbedrijf APM Terminals.

APMT, onderdeel van het Deense AP Møller-Maersk, bouwt een terminal op de Tweede Maasvlakte, waar schepen van rederij Maersk Lines met 18.000 containers gelost moeten kunnen worden. Daar leiding aan mogen geven gebeurt je „once in a lifetime”, zegt Vree (57) telefonisch. En het is „natuurlijk fantastisch” om voor een „top-notch-bedrijf” als APMT te werken.

Vree (havenman van het jaar 2008) was tot eind 2010 lid van de raad van bestuur bij baggeraar Boskalis, dat Smit een jaar eerder na een harde strijd had overgenomen. Hij vertrok omdat hij niet onder Boskalis-topman Peter Berdowski wilde werken. Na enkele maanden ging Vree leiding geven aan het Dordtse oliebedrijf North Sea Group, dat eind vorig jaar fuseerde met Argos Oil van Peter Goedvolk (havenman van het jaar 2006). „De mensen wisten dat ik graag nog iets operationeels in het Rotterdamse wilde doen”, verklaart Vree het aanbod van de baan bij APMT.

Bij de nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte wordt alles grootschaliger en moderner dan bij de bestaande terminal op de Eerste Maasvlakte. Voor de 18.000-containerschepen die Maersk in de planning heeft zijn grotere en hogere kranen nodig, die verder kunnen reiken. Daar komt steeds meer procestechnologie aan te pas, waarvoor steeds beter opgeleid personeel nodig is. Dat aantrekken is „een van de grote uitdagingen”, aldus Vree.

Tegelijk kan de automatisering een verlies aan banen betekenen voor slechter geschoold personeel, zegt Hans Vervat, directeur van sjorbedrijf Matrans en oud-wethouder Economie en Vervoer in Rotterdam. „Wat dat betreft is het in de haven altijd spitsroeden lopen. Maar Vree verstaat dat vak. Hij heeft destijds een staking bij Smit met glans doorstaan en kent de sociale verhoudingen in Rotterdam als geen ander.” Bovendien is Vree volgens Vervat „een netwerker pur sang”, die „niet voor het conflictmodel gaat.”

Volgens Vervat (havenman van het jaar 2001) is Vrees benoeming een belangrijke stap vooruit voor de haven. Nu is Maersk nog de belangrijkste klant van de APMT-terminals en het verder vullen van de tweede terminal wordt een uitdaging. Van Vree wordt verwacht dat hij nieuwe klanten werft. Die zal hij vooral gaan zoeken in Azië en in Zuid-Amerika.

Overslagbedrijf ECT is de grootste speler op de Eerste Maasvlakte. Het vreest overcapaciteit op de Tweede Maasvlakte en daardoor verstoring van de markt. En dat terwijl de economische crisis in het afgelopen kwartaal toch al voor minder overslag in de haven zorgde. Via een rechtszaak tegen het Havenbedrijf wil ECT aantonen dat er oneerlijke concurrentie is ontstaan door de concessies voor twee terminals op de nieuwe Maasvlakte te vergeven aan APMT en DP World Dubai. Vree ziet het probleem niet: „We hebben een concessie voor vijftig jaar en bouwen gewoon wat onze klant wil.”

ECT zal inderdaad te lijden hebben onder de terminals, vermoedt Vervat. „Op de middellange termijn komt het wel goed, maar op weg daarnaartoe zal er voor ECT wel bloed vloeien.” Daar kan APMT echter niet zoveel aan doen, denkt hij.

Vree zelf zegt zich te verheugen op „het hele Rotterdamse spel”, dat verder gaat dan de haven zelf. „Een grote uitdaging wordt het transport uit de haven. De wegen zitten vol, er zal meer via de binnenvaart en het spoor moeten. Met al die partijen praten, dat is toch vreselijk leuk?”

Hanneke Chin-A-Fo