Roep om aftreden Duitse president Wulff groeit - ‘ook gebeld naar Welt am Sonntag’

Duitse president Christian Wulff (met zijn vrouw Bettina) staat onder druk om zijn pogingen publicatie van artikelen in Bild en Welt am Sonntag te verhinderen. Foto AFP / Odd Andersen

De druk op de Duitse president Christian Wulff om af te treden groeit. Der Spiegel meldt dat Wulff niet alleen heeft geprobeerd publicatie van een artikel in boulevardblad Bild te verhinderen, maar ook in Welt am Sonntag.

De problemen voor Wulff begonnen op 13 december vorig jaar, toen Bild schreef over een omstreden privélening van Wulff in de tijd dat hij nog premier van Nedersaksen was. Onze correspondent in Duitsland Joost van der Vaart schrijft:

“Op Nieuwjaarsdag meldde de zondagseditie van de Frankfurter Allgemeine dat Wulff zowel de uitgever als de hoofdredacteur van Bild heeft gebeld en met strafrechtelijke consequenties heeft gedreigd als de veelgelezen boulevardkrant het verhaal over zijn krediet zou publiceren.”

Bild trok zich niets aan van de dreigementen en publiceerde het geplande artikel toch. Wulff zou van de vrouw van een bevriende ondernemer een lening hebben gekregen van een half miljoen euro, tegen een gunstige rente, om daar een woning van te kopen. Ook zou zijn gezin gratis vakantie hebben gevierd in huizen van bevriende zakenmensen. Dit alles zou belangenverstrengeling kunnen betekenen.

Wulff is sinds juni 2010 president van Duitsland, een grotendeels ceremoniële functie.

Correspondent Van der Vaart schrijft over de Bild-affaire:

“Bild, dat van oudsher een uitstekende relatie heeft met de president en diens tweede echtgenote Bettina, bevestigt dat Wulff hoofdredacteur Kai Diekmann heeft gebeld om hem ter verantwoording te roepen over de aanstaande publicatie. Diekmann had echter zijn mobiele telefoon niet aanstaan. Wulff sprak een boodschap in. Hij dreigde met een rechtszaak en een „definitieve breuk” als de krant zou publiceren. Ook directeur Mathias Döpfner van Springer Verlag, uitgever van Bild, kreeg een telefoontje. Bild citeert zelf niet uit de telefonische boodschap van Wulff, maar Duitse media melden vandaag zonder uitzondering dat hij zinsneden heeft gebruikt als ‘oorlog voeren’ en ‘de Rubicon is gepasseerd’. Twee dagen na publicatie belde Wulff de Bild-hoofdredacteur op om zich te verontschuldigen voor de toon en inhoud van zijn uitlatingen.”

Nu blijkt dus dat Bild niet het enige medium was dat een telefoontje kreeg van Wulff. Ook de vooraanstaande krant Welt am Sonntag werd gebeld. De krant meldt volgens Der Spiegel in een verklaring niet om wat voor artikel het gaat, maar wel dat Wulff de redacteur in kwestie zou hebben gedreigd met “onaangename en openbare gevolgen.” Ook stelt Welt am Sonntag dat de krant het artikel wel gewoon zal publiceren.

Wulff wil niet reageren op de telefoongesprekken. Correspondent Van der Vaart schrijft dat het de vraag is of Wulff de affaire als president zal overleven:

“De onthulling over Wulffs interventie roept opnieuw twijfels op over zijn beoordelingsvermogen en inzicht in het ambt van president. De Duitse vereniging van journalisten is geschokt. ‘Gezagdragers moeten zich kritische berichtgeving als onderdeel van de persvrijheid laten welgevallen. Dat zou niemand beter moeten weten dan het staatshoofd’, zegt voorzitter Michael Konken.”