NRC Handelsblad en nrc.next groeien

NRC Handelsblad en nrc.next zijn de enige landelijke kranten die hun betaalde oplagen hebben zien stijgen in het derde kwartaal van vorig jaar. Ook de regionale kranten Friesch Dagblad en de Barneveldse Krant boekten hogere oplagen. De andere kranten daalden.

Dat heeft HOI vandaag bekendgemaakt. HOI is de onafhankelijke organisatie die de oplagen van dagbladen, publiekstijdschriften en vakbladen meet in Nederland.

In het derde kwartaal van 2011 verkocht NRC Handelsblad dagelijks 185.000 kranten; dat is 2,5 procent meer dan in het derde kwartaal van 2010. De groei komt met name uit het aantal deelabonnementen (weekend). Dat aantal steeg bij NRC Handelsblad met bijna een kwart naar een kleine 25.000 kranten.

Deze krant heeft ruim 10.000 digitale abonnees, 31 procent minder dan een jaar eerder. Die daling komt doordat zaterdagabonnees vroeger ook recht hadden op een digitaal abonnement. Nu niet langer. De betaalde oplage van nrc.next steeg 6,3 procent tot 74.000 exemplaren.

NRC Handelsblad en nrc.next presteerden beter dan de gehele dagbladmarkt. Alle betaalde kranten samen verkochten in het derde kwartaal 3,02 miljoen kranten per dag. Dat was 2,9 procent lager dan in dezelfde periode in 2010. HOI raadt aan de oplagen te vergelijken op jaarbasis: dan zijn seizoensinvloeden uitgesloten.

Van de landelijke kranten zag De Telegraaf zijn oplage het sterkst afnemen. Het ochtendblad daalde met 6,9 procent naar 563.000 exemplaren, een dieptepunt in de recente geschiedenis van de krant. De Volkskrant hield de oplage stabiel op 233.000. De krant had 4,4 procent meer gewone abonnees, maar 13 procent minder deelabonnementen. Het AD daalde 3,4 procent naar 391.000 en Trouw 2,2 procent naar 89.000.

De oplagen van de gratis kranten laten zich lastig vergelijken met die van de betaalde kranten. De totaal verspreide (niet verkochte) oplage van Metro en Spits daalde. Metro met 23 procent naar 351.000 is niet langer in grootte de tweede krant van Nederland (dat is nu het AD). Spits (van De Telegraaf) daalde met 6 procent naar 291.000. Alleen De Pers verhoogde zijn oplage met 12 procent naar 256.000.

Van de opiniebladen boekte alleen De Groene Amsterdammer groei. De betaalde oplage steeg met 12 procent naar een kleine 19.000 bladen. Elsevier daalde 1,5 procent (119.000), HP/De Tijd 11 procent (22.000) en Vrij Nederland 16 procent (39.000).