Marken in kassa's C&A Heimwee naar de eigen munt

In Duitsland is de geldrevolutie van tien jaar geleden nog steeds niet helemaal verwerkt. Volgens de Bundesbank, de Duitse centrale bank, was er eind 2011 nog voor ruim 13 miljard euro aan Duitse marken in omloop, in munten en papiergeld. Er zijn bovendien nog veel winkels die de ooit zo populaire D-mark als betaalmiddel accepteren. Bij de vijfhonderd C&A-filialen in de Bondsrepubliek kun je ermee betalen. Iedere maand wordt voor 150.000 mark ingekocht. Het wisselgeld is in euro’s.

Ook na een decennium van wennen is er geen sprake van liefde tussen de Duitsers en de euro. In opiniepeilingen zegt steevast 60 procent dat de invoering van de Europese eenheidsmunt geen goed idee was. Maar als wordt doorgevraagd, blijkt dat een grote meerderheid van de Duitsers de euro niet wil afschaffen. De nieuwe munt is niet geliefd, maar dwingt vertrouwen en respect af. De mark-nostalgie is als heimwee naar de paardentram.

De Duitse consumenten lijken te beseffen dat de inflatie sinds de euro stukken lager is. Ook wordt algemeen erkend dat Duitsland als exporterend industrieland sterk profiteert van de relatief goedkope euro.

Tien jaar euro heeft Duitsland muntstabiliteit, een spectaculair stijgende uitvoer en welvaart opgeleverd. Zo lang de Duitse economie goed blijft draaien en zolang de Duitsers vertrouwen in de euro hebben, is er hoop voor de eenheidsmunt. In die zin wordt 2012 ook voor Duitsland een sleuteljaar.

Joost van der Vaart