Google zet de browsermarkt op zijn kop

Het succes van Google Chrome verandert de browsermarkt, waar Microsoft altijd de lakens uitdeelde. Maar het gevecht om de webbrowser draait vooral om toegang tot  zoekmachines.

Ooit gebruikte 90 procent van de mensen Internet Explorer om te surfen. Nu is dat net iets meer dan helft, volgens  de jaarlijkse cijfers van onderzoeksbureau NetMarketShare. In 2010 sloot Microsoft nog een moeizaam gevecht af met Europese Commissie, over de almacht van zijn webbrowser die standaard op elke Windows-pc stond. Elke nieuwe - Europese - Windows-installatie wijst de gebruiker op het bestaan van alternatieven voor IE.  Nadat eerst concurrent Firefox een flinke hap uit het marktaandeel van Explorer nam, was in 2011 de beurt aan Google Chrome. Nu gebruikt 19  procent van de internetters  deze browser, die slechts drie jaar geleden uitkwam.

Concurrentie houdt browsers scherp

Veel mensen  vragen zich af waarom webbrowsers belangrijk zijn: ze kosten niets en kunnen toch allemaal ongeveer hetzelfde? Klopt, maar de gezonde onderlinge concurrentie houdt browserbouwers beter bij de les. Bijvoorbeeld met de invoering van extensies en plugins, webstandaarden en veiligheidsupdates. Hackers vinden om de haverklap lekken in browsersoftware en dat vergt regelmatige, en vooral snelle, reparaties. Ook beconcurreren de browsers elkaar op privacymogelijkheden.

Het digitale Droste-effect: in Safari met Bing zoeken naar Google, waarin je weer kunt zoeken naar Firefox.Het digitale Droste-effect: in Safari met Bing zoeken naar Google, waarin je weer kunt zoeken naar Firefox.

Als er één een ‘volg me niet-knop’ introduceert tegen ongewenste advertentienetwerken, kan de rest niet achterblijven.En de snelle nieuwkomer Chrome zorgde ervoor dat ook de concurrenten nu ook veel vlotter hun webpagina’s openen.

Google laat zich graag voorstaan op de snelheid waarmee het kwetsbaarheden repareert. En hoeveel haast Google maakt met zijn nieuwe versies zou je ook kunnen afleiden  aan de versienummers: in drie jaar tijd zit Chrome al op versie 16 -nu 16.0.912.63 om precies te zijn. Ter vergelijking, Firefox en Internet Explorer hebben nu versie 9, Apple houdt het bij Safari 5.1. Aan de andere kant zegt een versienummer niets over de kwaliteit van de upgrade.

Google sponsort Firefox

Google betaalt 300 miljoen dollar per jaar om de standaard zoekmachine in Firefox te zijn. Google betaalt 300 miljoen dollar per jaar om de standaard zoekmachine in Firefox te zijn.

Chrome stootte Firefox volgens deze cijfers onlangs  van de tweede plaats. Eric Schmidt, de voormalige topman van Google, maakt er tijdens zijn recente tour door Europa een running gag van, door in elke toespraak en elk interview te herhalen: „Had ik al gezegd hoe snel en veilig Chrome is?”

Maar Googles verhouding met concurrent Firefox is dubbelzinnig. Mozilla, de maker van Firefox, heeft namelijk een lucratieve advertentiedeal met Google. Dat zit zo: de browser is een belangrijke sluis voor verkeer naar de Google zoekmachine. Hoewel internetters zelf hun standaard zoekmachine kunnen bepalen, levert een voorkeursplek in de browser toch veel terugkerende bezoekers op. En dus advertentie-inkomsten.

Afgelopen maand werd de Google/Firefox-deal verlengd voor drie jaar. Het levert  Mozilla naar verluidt 300 miljoen dollar per jaar op. Vorig jaar kreeg Mozilla maar zo’n 100 miljoen dollar per jaar. Het bedrag valt hoger uit omdat nu ook de concurrerende zoekmachines van Yahoo en Microsoft meeboden op een plek in de Firefox-zoekbalk. Google had er wel 300 miljoen per jaar voor over om  te voorkomen dat Bing al te veel armslag krijgt. Microsoft gebruikt  immers ook zijn webbrowser Internet Explorer om de eigen zoekmachine  te promoten.
Nog een theorie (via @jchm): Google koopt via Firefox een zekere mate van concurrentie, juist om te voorkomen dat Chrome te dominant wordt in de browsermarkt. Zowel in de VS als in Europa lopen onderzoeken naar machtsmisbruik door het internetbedrijf.

Concullega’s: Apple en Google

Het is gebruikelijk in Silicon Valley dat technologiebedrijven die elkaar op het ene terrein bevechten, op een ander gebied samenwerken.  Zo ook  Apple en Google. Het zijn gezworen vijanden op de smartphone, maar Google is wel de standaard zoekmachine voor de iPad en de iPhone. Deze deal werd in 2010 verlengd, net voordat de Moeder Aller Patentenoorlogen uitbarstte.

Terwijl Apples browser  Safari op  computers weinig voorstelt (minder dan 5 procent) is Apples iOS met 52 procent het meest gebruikte mobiele besturingssysteem op  internet. Daar kan Android (van Google)  een puntje aan zuigen. Maar door de deal met Apple heeft  Googles zoekmachine op het mobiele web een marktaandeel van 92 procent.  Goed voor zo’n 2,5 miljard  dollar aan extra jaarlijkse advertentieomzet, waarvan tweederde afkomstig is van alle  iPhone-gebruikers. Apple vangt daarvoor naar verluidt 100 miljoen dollar per jaar.
Je standaard zoekmachine aanpassen kan overigens ook op een iPhone: Instellingen / Safari / Zoekmachine.