'Continuïteitsbeleid' bij omroep verminkt series

Titelscènes zijn belangrijk, zowel in speelfilms als televisieseries. De kunst van het vervaardigen van een mooie en de juiste stemming oproepende leader (dat is de voor elke aflevering terugkerende titelscène) beginnen ook Nederlandse makers te beheersen.

Denk maar eens aan de zwoele, mysterieuze en vloeiende leader aan het begin van Overspel (VARA), begeleid door Smokey Robinsons The Tracks of My Tears.

Minder strak, maar ook goed is de leader van het gisteren begonnen Beatrix – Oranje onder vuur (VPRO). Een projector als die van prins Bernhard op Soestdijk projecteert beelden uit de serie in de rechterhelft van het beeld, terwijl links in zwart-wit authentieke foto’s verschijnen. Turn Turn Turn van The Byrds roept een licht fabulerend universum op. Het is een leader boordevol informatie, net als de serie zelf.

De projector keert terug in de eindtitels, maar nu zien we in de linkerhelft een preview van de volgende week. Rechts verschijnen in hoog tempo de credits. Die gaan zoals altijd op televisie nogal snel, maar als je de serie via een uitgestelde vorm van kijken consumeert, kun je het beeld stopzetten om na te gaan wie bijvoorbeeld koningin Wilhelmina speelt (Kitty Courbois).

De verdeling van het beeld bij de eindtitels in preview links en credits rechts, is nu gemeengoed bij de publieke omroep. Die mengeling van verantwoording afleggen en reclame maken voor de volgende week is in overeenstemming met de door de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) vastgestelde zogeheten ‘continuïteitsregels’. In het kort komen die erop neer dat je credits zoveel mogelijk moet wegknippen, omdat het momenten zijn die de kijker kunnen verleiden tot zappen naar een ander kanaal.

Hans Schwarz, die voor de NPO films en series inkoopt, zei desgevraagd gisteren op Twitter dat daarom ook leader en eindtitels van Homeland (BNN) ontbraken. Maar bij nader inzien verbeterde hij zich: de leader was gewoon niet aangeleverd en vanaf volgende week mogen we die wel zien.

De publieke omroep had de laatste tijd een forse achterstand opgelopen in het vertonen van Amerikaanse kwaliteitsseries. Met de snelle vertoning van Homeland en het dagelijks afwerken van het eerste seizoen (2008, VPRO) van Breaking Bad, wordt veel goedgemaakt.

Wat mij betreft is het continuïteitsbeleid toch een lichte smet. Want de begintitels van Breaking Bad (zwarte namen, met enkele letters in groen, die naar chemische elementen verwijzen) en de eindtitels ontbreken wederom geheel. De muziek wordt afgekapt, een Nederlandse stem maant ons om morgen weer te kijken.

Dan doet het commerciële Net5 het veel beter en fatsoenlijker, met begin- en eindtitels van de derde Amerikaanse topserie, PanAm.