Consumentenomzet Jumbo fors gestegen

De consumentenomzet van de Jumbowinkels bedroeg vorig jaar 2,5 miljard euro, een stijging van 40 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat komt voornamelijk doordat het aantal Jumbo-vestigingen is gegroeid van 174 tot 263.

De resterende filialen van Super de Boer, sinds eind 2009 eigendom van Jumbo, hadden afgelopen jaar een omzet van 782 miljoen euro. Een hoger resultaat dan verwacht. De totale omzet van Jumbo Groep over 2011 komt uit op 3,2 miljard.

Jumbo bouwde vorig jaar negentig Super de Boer- winkels om. In de eerste drie maanden van dit jaar volgen de laatste 36. Volgens directeur Frits van Eerd – met zijn familie eigenaar van Jumbo – zagen zowel de bestaande als de in 2011 geopende Jumbo-winkels hun omzet stijgen. De autonome omzetgroei bedraagt 2,5 procent, in lijn met de marktgroei. Ook heeft Jumbo volgens Van Eerd „maximaal weten te profiteren” van de synergievoordelen tussen Jumbo en Super de Boer.

Voor dit jaar staat de volgende acquisitie op de planning: eind november kocht Jumbo C1000 voor 900 miljoen euro, uit een kredietfaciliteit van een bankenconsortium van ABN Amro, ING en Rabobank, van investeringsmaatschappij CVC Capital. De voorgenomen transactie is inmiddels voorgelegd aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit en aan de ondernemingsraden van Jumbo en C1000. Als de overname naar verwachting dit voorjaar rond komt heeft Jumbo met ruim 700 winkels en een omzet van 7,5 miljard euro een marktaandeel van zo’n 23 procent. Daarmee groeit Jumbo uit tot het tweede supermarktbedrijf van Nederland. Koploper Albert Heijn heeft een marktaandeel van 33,5 procent.

De omzet van Jumbo’s kleine concurrent Coop steeg vorig jaar met 11 procent naar 869 miljoen euro.