Snel slank met dr. Frank

Het nieuwe boek van dr. Frank lag nog niet in de winkel of het was een bestseller. Nu is dat niet vreemd, want de eerste twee boeken van dr. Frank waren dat ook al. Maar in dit geval heeft het toch ook iets wonderlijks. Tienduizenden mensen kochten nog voor Kerst een boek waarmee ze nu hopen af te vallen. Eerst nog even volvreten en daarna de broekriem.

Snel slank met dr. Frank (Carrera, € 19,95) klinkt verleidelijk. Maar bestaat er zoiets als snel slank? En als het bestaat, is het gezond om snel af te vallen? Dr. Frank meent van wel. Uit een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu blijkt dat fors gewichtsverlies misschien wel gunstiger is om een gezonder gewicht te behouden dan langzaam en weinig afvallen. ‘Er bestaat een onterechte weerstand tegen het gebruik van extreem strenge diëten, zoals een crashdieet’, schrijft hij. Om vervolgens te nuanceren: ‘In mijn praktijk zie ik ook successen van een minder streng dieet.’

De Twentse internist en dieetgoeroe heeft een ding voor op zijn voorgangster, Sonja Bakker. Anders dan de Noord-Hollandse afslankconsulente baseert hij zijn dieet op wetenschappelijk onderzoek. Maar liefst 116 referenties staan er het boek. Over het beruchte jojoën, zegt hij: ‘Er zijn een paar onderzoeken waarin een mogelijk nadelig effect is ontdekt van gewichtsschommelingen, het merendeel van de onderzoeken op dit gebied kan echter geen nadelige effecten vaststellen.’

Wetenschappelijke onderzoeken vormen een mer à boire waaruit eenieder naar voorkeur kan vissen wat hem te pas komt, maar dr. Frank weet behendig te laveren. Hij haalt onderzoek van over de hele wereld aan, laat de wetenschappers elkaar tegenspreken en trekt vervolgens zijn eigen conclusies, gebaseerd op dertig jaar praktijkervaring met obese patiënten. ‘U kunt maar op twee manieren afvallen, door minder te eten en meer te bewegen.’ Dat is heldere, nuchtere taal.

In het tweede deel zit de dokter op de stoel van de diëtiste. Net als Sonja Bakker biedt hij zijn lezers kant- en klare dagmenu’s. Zo dient de wannebe-slankerd op dag 1 te ontbijten met 150 gram magere kwark, 150 gram aardbeien, 1 sneetje koolhydraatarm brood, dieetmargarine en 1 plak 30+ kaas en te dineren met kip, champignons en broccoli. Bij elk menu staat een tabel met de voedingswaarden, en iedere week (het boek beslaat 4 weken) wordt voorafgegaan door een boodschappenlijst. Leuker kan de dokter afvallen niet maken, makkelijker wel.

Het moet gezegd, hand in hand met dr. Frank lijkt afvallen niet eens zo vervelend. Maar misschien is dat handje vasthouden ook de valkuil. Op een dag moet je toch echt zelf beslissen wat je gaat ontbijten en ligt de opgaande beweging van de jojo weer op de loer. Hoewel, waarschijnlijk heeft dr. Frank tegen die tijd alweer een nieuwe bestseller klaar.

Janneke Vreugdenhil