Gaat het Stedelijk eindelijk open

Drie redenen waarom 2012 een bijzonder cultuurjaar wordt, naast het rijke ‘gewone’ kunstaanbod met onder meer kunstmanifestaties rond de Olympische zomerspelen in Londen (het grootste Shakespearefestival ooit, 200 jaar Dickens) en de opvoering van Wagners opera Parsifal bij De Nederlandse Opera in juni.

1 2012 is het jaar waarin de popmuziek echt bejaard wordt. Vorig jaar begon de golf van beroemde, nog steeds actieve, popsterren die 70 worden, met Bob Dylan en Paul Simon. Dit jaar bereikt de bejaardengolf een hoogtepunt met onder anderen Paul McCartney, koningin van de soul Aretha Franklin en avant-garderockers Lou Reed en John Cale die allemaal hun 70ste verjaardag vieren. Net als Carole King en Leon Russell. Mick Jagger en Keith Richards worden dit jaar 69.

2012 is een ouderockerstopjaar omdat rock-’n-roll midden jaren vijftig doorbrak. De meeste van de nu klassieke popsterren waren ongeveer 14 toen ze voor het eerst rock-’n-roll hoorden, en besloten: dat wil ik ook. Want 14, analyseerde The New York Times, is een beslissende leeftijd. En de gevolgen merken we ook dit jaar, want het is 50 jaar geleden dat de eerste Beatles-single (Love Me Do) verscheen, dat Bob Dylans eerste album uitkwam, en dat de Rolling Stones hun eerste concert gaven.

2 Het is dit jaar 500 jaar geleden dat de westerse wereld een van zijn invloedrijkste kunstwerken kreeg. In oktober 1512 voltooide Michelangelo zijn fresco’s van de Schepping en het Oude Testament op het plafond in de Sixtijnse Kapel in Rome. Vier jaar had hij eraan gewerkt, in opdracht van paus Julius II. Voor die tijd was het plafond blauw met sterren. Michelangelo’s verbeelding van de Schepping is een icoon geworden, en dit is bij uitstek het jaar om stil te staan bij zijn uitzonderlijke creatie, al of niet tussen de massa toeristen die de kapel jaarlijks trekt.

3 Eindelijk gaat het Stedelijk Museum in Amsterdam weer open, dat in 2003 op last van de brandweer moest sluiten. Iets om naar uit te zien, want het Stedelijk is het belangrijkste museum voor moderne en hedendaagse kunst dat Nederland heeft. Hoewel het museum even deels open is geweest, heeft het in feite bijna acht jaar amper bestaan. Dat er zoveel problemen waren rond de opknapbeurt en uitbreiding, komt mede doordat Amsterdam zo’n groot en belangrijk museum eigenlijk niet betalen kan.

Nu is het vernieuwde museum bijna klaar en kunnen bezoekers in de loop van dit jaar eindelijk weer van de collectie en nieuwe exposities genieten. Het wordt spannend, niet alleen om in de nieuwbouw, met de zwevende ‘badkuip’ boven het Museumplein, te kunnen rondkijken, maar ook om te zien of het museum internationaal iets van zijn positie kan terugveroveren. Spannend ook om te zien hoe het publiek zal reageren op de eerste grote expositie van directeur Ann Goldstein. En hopelijk vindt de lokale politiek het geld en de visie om het museum weer te laten bloeien.

Paul Steenhuis is chef Cultuur