Bemoei u met ons

Hoeveel ik ook hou van het nostalgisch terugblikken in de kerst- en nieuwjaarsperiode, ik ben altijd blij als dat herkauwen van het nieuws achter de rug is. Voor ons ligt een fonkelnieuw jaar en dat maakt mij en de redactie van NRC Handelsblad journalistiek gelukkig en opgewonden.

Aan de tien nieuwschefs van de dagkrant heb ik gevraagd op te schrijven waar zij dit jaar naar uitkijken. De tien antwoorden staan vandaag in deze krant en vormen samen een onvolmaakte, maar kleurige en veelbelovende mozaïek van de journalistieke agenda van NRC.

Een bezoek aan het Stedelijk in Amsterdam dat eindelijk weer opengaat; een feestje voor de zeventigste (!) verjaardag van Paul McCartney; presidentsverkiezingen in Frankrijk en de VS; veel gedoe in de coalitie; extra bezuinigingen; een even spannende als onberekenbare Arabische cocktail; een bezoekje aan Mars met Curiosity; de verdere ontwikkeling van sociale media; de vraag of Oranje het EK wint en hoeveel medailles Nederland meebrengt uit Londen; hogere werkloosheid en dalende huizenprijzen...

Naast het verslag doen van grote gebeurtenissen zullen we ook weer veel schrijven over de, soms nauwelijks merkbare, maatschappelijke ontwikkelingen waar u aan de keukentafel of bij de koffieautomaat op kantoor over praat: over de zorg, het onderwijs en onze relaties bijvoorbeeld.

De tien stukjes die u verspreid in deze krant vindt, lezen als een mooie brok van het programma dat wij dit jaar willen uitvoeren. Maar wat ons werk fantastisch – en naar ik hoop uw leesplezier zo groot – maakt, is dat we ’s ochtends in veel gevallen een totaal andere krant in ons hoofd hebben dan de krant die we ’s middags uiteindelijk naar de drukpersen sturen. De actualiteit laat zich nu eenmaal niet plannen en in lijstjes vangen.

In een medialandschap waarin kranten wereldwijd onder druk staan en waarin we met steeds meer informatie worden overspoeld, geloof ik meer dan ooit in de rol voor een krant als deze. Omdat er een wezenlijk verschil is tussen informatievoorziening en journalistiek. De overvloed aan informatie vergroot de behoefte aan journalistiek die de juiste vragen stelt, spit naar feiten, analyseert, duidt en verheldert. Dat wil de redactie van de NRC doen. Daarvoor zetten wij vakmanschap, doorzettingsvermogen, originaliteit en creativiteit in.

Dat doen we vanaf volgende week onder meer in twee nieuwe bijlagen. Vanaf maandag 9 januari krijgt u de bijlage De Wereld, waarin de buitenlandredactie en correspondenten wekelijks vooruit kijken op de politieke, diplomatieke en geostrategische actualiteit. En vanaf dinsdag 10 januari kijken we in Mens& naar de ‘binnenwereld’ van de lezer.

Tot slot wil ik uitdrukkelijk uw aandacht vestigen op de oproep van onze chef Opinie: wees een actieve lezer, meng u in het debat, stuur brieven en essays naar de krant. De tijd dat een lezer enkel een lezer was, ligt allang achter ons. Gelukkig maar. Dus, beste lezer: bemoei u met ons.

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur