'Door nepheid prik je heen'

Ze kregen onlangs een kleine titel in eigen land, maar werkelijk groot is Finn Silver in Azië. De band tekende een contract in Japan.

Nederland, Amsterdam, 23-12-2011 Rijzende ster Fridolijn van Poll zangeres van de band Finn Silver, het eerste album van de band 'Crossing the Rubicon'is een groot succes vooral in Azie. foto: Bram Budel Bram Budel

Haar groep werd op de Nederlandse iTunes onlangs benoemd tot ‘Nieuwe artiest van het jaar’. Een benoeming waar we „heel onglamoureus” per ongeluk zelf achter kwamen, lacht Fridolijn van Poll, zangeres van de jazzpopband Finn Silver. „Je krijgt er geen mailtje over ofzo. Er blijkt een heuse iTunes-redactie te zijn die zoiets bepaalt. We hebben de titel natuurlijk wel meteen ter promotie gebruikt. Zoiets wordt in het buitenland erg gewaardeerd.”

Het was een goed jaar voor Finn Silver, een jazz/singer-songwriterproject van producer Mark Berman en zangeres Fridolijn van Poll. Begin 2011 nam Finn Silver zijn debuut op in de studio van het Duitse dancecollectief Jazzanova. Het resultaat in mei: debuutalbum Crossing The Rubicon, met twaalf poppy jazzliedjes in een sprankelende combinatie van akoestische muziek en lagen elektronica. Het is een mooie, mystieke en fluwelige Finn Silver-droomwereld, die live nog eens aangezet wordt met videoprojecties.

Behalve in de Benelux kwam de cd uit in Polen, waar het komende jaar een aantal concerten is gepland. Maar ook in Azië groeit de status van Finn Silver gestaag. China, Korea, Taiwan en Thailand, maar met name in Japan. Die trein begon afgelopen zomer te rijden met het nummer Roadtrip, dat plots ‘single van de week’ was in de Japanse iTunes Store.

Hoe hun muziek er terechtkwam? De onvermoede kracht van internet, denkt Fridolijn van Poll. Want Finn Silver brengt in eigen beheer muziek uit en deed geen promotie in het buitenland. „Opeens ontving ik een Engelstalig mailtje – het leek een grap. Hoe dan ook, vervolgens konden we met Apple een contract voor digitale distributie sluiten.”

Het nummer was een week lang gratis in Japan te downloaden. „Dat heeft veel deuren geopend”, zegt Van Poll. „Onze naam viel geregeld in de sociale media, radiozenders pikten het lekker op.” Nu is Finn Silver vastgelegd door het Japanse label P-vine, waarbij ook zanger Wouter Hamel begon. In november was de Japanse release, in januari geeft Finn Silver concerten in Tokio en Osaka.

Bijna twee jaar heeft Finn Silver gesleuteld aan Crossing the Rubicon, met o.a. de Londense drummer Richard Spaven (van Jose James, Cinematic Orchestra), jazzsaxofonist Ben van Gelder, toetsenist/producer Daan Herweg (Caro Emerald) en toetsenist/producer Stefan Schmidt (Zuco103). „We staken er al onze tijd en geld in”, zegt Van Poll. Met als finale een aantal weken in Berlijn voor zangopnames en editing, onder leiding van Jazzanova’s Axel Reinemer. „Onervaren als we waren gingen we in op elk detail. Galm in een oud Oost-Duits gebouw? Prachtig, moeten we opnemen. Analoog afmixen? Een bewerkelijk proces, maar wat een bijzonder resultaat. Het was spannend ergens totaal blind voor te gaan, terwijl de wereld nog van niets weet. Je weet nooit of zich dat terugbetaalt.”

Niet voor niets werd de cd genoemd naar een oud gezegde uit de tijd van Julius Caesar (die letterlijk de rivier Rubicon te passeren had). Er was geen weg meer terug, ervoer de band. Dit ging de nieuwe stijl worden. „Dromen moet je zelf waarmaken”, weet Van Poll intussen. „Op mijn twintigste had ik een platencontract bij een producer met wie ik veel liedjes heb opgenomen. Uiteindelijk is alles afgeketst. De muziekindustrie klapte in elkaar en het album is er nooit gekomen.”

Finn Silver valt onder het project Jazzberry – een netwerk waarin dj’s, muzikanten, vj’s en andere muzikale creatievelingen met een passie voor nieuwe jazzstromingen sinds 2007 hun krachten bundelen. In Jazzberry draait het volgens Van Pollmeer om elektronica - ‘gefreak’ - en niet om uitgedachte composities. „In Finn Silver kan ik persoonlijker teksten kwijt. Het draait hier niet om wat anderen mooi vinden, maar hoe we het zelf voelen, zonder al te veel invloeden van buitenaf.”

Fridolijn van Poll (27) heeft een geschoolde, licht dansende stem die logisch vloeit in de composities met veelal een jazzbasis. Neem Way Home, losjes gebaseerd op de ‘Coltrane changes’, de in de jazz bekende akkoordenprogressie zoals John Coltrane ze uitdacht in Giant Steps. „Maar,” legt ze uit, „Finn Silver kiest niet voor standaard jazzshuffles, maar juist ook voor rare broken beats. Net weer aparter.”

In zang uit Van Poll zich makkelijker dan in ‘gewone’ gesprekken. „Er zijn vaak zoveel woorden om uit te leggen wat je bedoelt. Zingend komt het er gemakkelijker uit. Het lijkt een korter lijntje om emotie naar buiten te sturen. En eigenlijk maakt het niet eens uit wat je zingt.”

Zelf laat ze zich inspireren door zangeressen als Janis Joplin, Billie Holiday, maar ook Anouk en Feist. „Ik bewonder hen om de eerlijkheid en puurheid in hun muziek. Janis Joplin schreef echt niet wat mensen mooi zouden gaan vinden. Maar wat zij wilde. Zo concessieloos wil ik ook zijn. Je prikt zo door nepheid heen.”

Finn Silver: Crossing The Rubicon. 14/2 staat Finn Silver in het voorprogramma van Jazzanova in Paradiso.