De app-economie is nog maar net begonnen

Crisis, welke crisis? De softwarewinkels voor mobiele telefoons groeien als kool. Android telt de meeste gebruikers, maar Apple verdient verreweg het meeste.

Na de sms-duim volgt ongetwijfeld de smartphone-nek: meer dan de helft van de Nederlanders buigt zit dagelijks over het aanraakscherm van een Android-toestel of iPhone. Ze zijn verslaafd aan hun apps, de makkelijk te installeren programmaatjes die je met één druk op de knop downloadt uit een gespecialiseerde softwarewinkel.

De afgelopen dagen was het opnieuw een topdrukte in de twee grootste winkels, de App Store van Apple (voor iPad en iPhone) en de Android Market van Google. Rond Kerstmis worden extra veel nieuwe telefoons geactiveerd, en die moeten worden volgeladen met apps.

Vier jaar geleden, toen Apple zijn App Store voor de iPhone introduceerde, waren er precies vijfhonderd programmaatjes te downloaden. Nu telt de App Store een half miljoen apps (iPhone en iPad samen) en meer dan 18 miljard downloads.

De Android Market maakte afgelopen jaar een snelle inhaalbeweging omdat Android nu de best verkochte smartphone is (meer dan 52 procent marktaandeel). De Android Market telt 350.000 apps en de mijlpaal van tien miljard downloads is bereikt.

De getallen zeggen niet alles over Androids aandeel in de app-economie, die in 2010 al 2 miljard dollar (1,5 miljard euro) groot was. De app-winkels groeien door, blijkt uit cijfers van Distimo, een Nederlandse startup die marktinformatie over de softwarewinkels verzamelt. Apple is en blijft grootverdiener: de inkomsten uit apps voor iPad en iPhone waren ook in 2011 veel groter dan die van Android. Apple-gebruikers zijn eerder bereid om te betalen voor software – Apple zette in november alleen in de VS dagelijks 1,3 miljoen dollar om aan iPhone-software. Van dat bedrag gaat 30 procent naar Apple, de rest is voor de softwareontwikkelaars. Die hebben geen uitgevers meer nodig om klanten te bereiken.

Remco van den Elzen, medeoprichter van Distimo: „November was wel een ongebruikelijk goede maand voor Apple, omdat veel gebruikers wachtten tot de nieuwe iPhone 4S beschikbaar was. In september nam de activiteit in de App Store nog af.”

De cijfers voor Nederland zijn bescheiden: hier zet de App Store per dag 60.000 dollar (45.000 euro) aan iPhone-software om. De Android Market levert in Nederland 8.500 dollar per dag op, in de VS is dat 400.000 dollar.

Betaalde apps zijn op hun retour, blijkt uit Distimo’s jaaroverzichten. Het meest succesvol is het zogenoemde freemium-model: in de gratis versie krijg je advertenties voorgeschoteld en binnen de app kan je losse aankopen doen. Dat werkt vooral goed bij spelletjes. En voor uitgevers die digitale abonnementen verkopen. Die zoeken hun heil ook in toepassingen die werken buiten de appstores om; zo hoeven ze geen omzet te delen. De daarvoor benodigde HTML5-techniek doet amper onder voor een ‘gewone’ app. Het nadeel: je kunt niet meeliften op het succes van een gezamenlijke winkel.

Wordt de app-economie een wedstrijd tussen Apple en Google? Blackberry heeft het moeilijk en Microsoft moet met Windows Phone 7 (WP7) een grote achterstand inhalen, al telt de Windows Market 50.000 apps. Microsoft moet de telecombedrijven overtuigen, zegt Remco van den Elzen. „Providers hebben minder vrijheid bij een Windows-toestel. Doordat ze bij Android meer invloed kunnen uitoefenen op de software, hebben providers soms een voorkeur voor Android. Of iPhones, omdat de klanten daar meestal naar vragen.”

Wellicht dat Microsoft het beter doet in de appificatie van de desktopcomputer. Want het succesvolle distributiemodel van de smartphone wordt ook uitgebreid naar ‘gewone’ besturingssystemen.

De app-economie is nog maar net begonnen: Windows 8 krijgt een winkel die met één druk op de knop apps installeert. Apple was Microsoft voor en bouwde al een App Store in de laatste versie van OS X.