Bioscopen VS slechtst bezocht in zestien jaar

De Verenigde Staten hebben het afgelopen jaar een opvallend slecht filmjaar gehad. De totale opbrengst van bioscoopkaartjes is met 10,15 miljard dollar (7,86 miljard euro) zo’n 4 procent lager dan vorig jaar en tevens de laagste van de afgelopen zestien jaar. Dat blijkt uit cijfers van de website Hollywood.com, dat de opbrengsten en bezoekersaantallen van bioscoopfilms bijhoudt.

De cijfers steken vooral schril af tegen die van vorig jaar. Toen was het megasucces van Avatar, dat in de VS ruim 760 miljoen en wereldwijd bijna 2,8 miljard dollar opbracht, verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de totale opbrengst.

Zomerfilms zorgden nog voor een goede opbrengst, maar in het najaar bleef het rustig in de bioscoop. De eerste twee weekeinden van december hadden zelfs de laagste opbrengst van dit jaar. De hoop dat enkele grote kerstfilms, die medio december in première gingen, het tij zouden doen keren, was ongegrond.

Tot de tegenvallende films van 2011 behoren Sherlock Holmes: Game of Shadows, Happy Feet Two, Tower Heist, en Cowboys & Aliens. Op animatiegebied bleef voor het eerst sinds 2005 een hit van meer dan 200 miljoen dollar uit. Hetzelfde gold voor het genre van de superheldenfilms, waarin voor de tweede maal in tien jaar tijd geen film meer dan 200 miljoen dollar opbracht.

Paul Dergarabedian, analist bij Hollywood.com, is voorzichtig optimistisch over het komende filmjaar. Maar als ook 2012 weer een tegenvallend jaar wordt, denkt hij dat de filmindustrie de verwachtingen drastisch moet bijstellen. „De wereld van vandaag is heel anders dan die van de jaren negentig, met veel meer media waarop films kunnen worden bekeken. Dat zou nu eindelijk z'n weerslag kunnen hebben op het bioscoopbezoek.”

In The New York Times werd het teruglopende bioscoopbezoek nader geanalyseerd. Een van de oorzaken die genoemd wordt is dat jonge mensen, van oudsher een omvangrijk deel van het bioscooppubliek, hun geld ergens anders aan uitgeven. Ook zou er een overdaad aan familiefilms verschijnen en wordt er gesproken over het tanende aura van filmsterren.

Dan Fellman, hoofd distributie van Warner Borthers, voert nog een andere reden aan. „Je moet naar het product film kijken. Goede films slaan altijd aan. Slechte films een stuk minder vaak.”