Wie ging waarheen in de media?

Twee keer waren de media dit jaar zelf groot nieuws: bij de reorganisatie van de publieke omroep en bij de overname van SBS door Sanoma en Talpa. Dat laatste is duidelijk te zien op de transfermarkt.

Van de hervorming van Hilversum was dit jaar nog weinig te zien, behalve in de vergaderzalen op het Mediapark. De nieuwe eigenaren van SBS daarentegen drukten al dit jaar hun stempel op de banencaroussel in medialand.

„Ik kan niet toveren.” Georgette Schlick, de nieuwe baas van SBS, zei het keer op keer tijdens de presentatie van SBS 6, Net 5 en Veronica in november. De kijkcijfers kan ze niet omhoog toveren. Wat ze wel kan? Mensen ontslaan. En nieuwe mensen aannemen. Dat toonde ze bij Dutchview, het facilitaire tv-bedrijf dat zij de afgelopen jaren reorganiseerde, en dat toonde ze de afgelopen maanden bij SBS, het tweede commerciële tv-bedrijf van Nederland.

Het prominentste slachtoffer van de verkoop van SBS was de topman, Eric van Stade. Als een voetbaltrainer die de schuld kreeg van de slechte prestaties van zijn team moest hij plaatsmaken voor Schlick. Maar SBS zag ook enkele (meer en minder) bekende gezichten vertrekken. Zo verliet Patty Brard SBS 6 en is Katja Schuurman niet langer het gezicht van Net 5. Het meest recente slachtoffer is Sjimmy Bruijninckx, presentatrice van Shownieuws. Zij kreeg vorige week, vlak voor Kerstmis, te horen dat haar contract niet werd verlengd. „Er is veel onzekerheid bij SBS”, zei ze tegen RTL Boulevard, „onder meer bij Hart van Nederland.”

Bij de nieuwsshow van SBS 6 moet Sandra Schuurhof (ex-RTL Nieuws) zorgen voor een journalistieke impuls. Ook andere RTL’ers stapten over. Remko van Westerloo (baas van RTL 5 en RTL 8) wordt tv-directeur van SBS. Jeroen van den Boom promoveert van jurylid van The Voice of Holland (RTL 4) naar presentator van The winner is... (SBS 6), samen met Beau van Erven Dorens.

Ook aspirant-omroep WNL komt regelmatig voor in het overzicht van mediatransfers. De Telegraaf-omroep plukte anchorwoman Eva Jinek weg bij de NOS en directeur Bert Huisjes bij Powned.

Verder toont het overzicht dat bestuurders (en journalisten) vooral binnen hun eigen medium transfereren. Wie bij de krant carrière maakte stapt niet snel over naar de tv, maar kiest voor een nieuwe plek bij dag- of weekblad. Zie de opmerkelijke terugkeer in de krantenwereld van Jan Bonjer, ex-AD, nu Het Financieele Dagblad. Dat Big Brother-bedenker Paul Römer afkomstig was van Endemol leidde tot kritische vragen bij zijn aantreden als directeur van de NTR (NPS, Teleac, RVU). Niemand vraagt zich echter af wat een bestuurder van een publieke omroep moet in het wespennest van Ajax.

De volgende jaren zal de transfermarkt ongetwijfeld worden gedomineerd door de publieke omroep. De hervorming van het bestel – zes omroepen fuseren tot drie grote, drie kleinere blijven zelfstandig – kost zeker 600 van de 4.000 arbeidsplaatsen bij de omroepen. Daarnaast sneuvelt een onbekend aantal banen in de audiovisuele productiesector.

    • Jan Benjamin