Volgt Zynga Google?

Dé gebeurtenis van het afgelopen jaar in de wereld van games was toch wel de beursgang van het Amerikaanse bedrijf Zynga. Bekend als de uitbater van zogenaamde social games: spellen op Facebook zoals FarmVille, MafiaWars en zeer recent CityVille. Spellen met tientallen miljoenen spelers. Per spel welteverstaan.

In 2007 was het ene Mark Pincus, een man zonder substantiële ervaring in de game-industrie, die met zijn zoveelste start-up begon. Vier jaar later gaat Zynga naar de beurs en haalt het een miljard dollar op. Na deze imposante zegetocht is de vraag wat de toekomst zal brengen.

Wordt Zynga de Google van de games, of is Zynga een typisch internetzeepbelbedrijf?

Investeerders zijn er nog niet helemaal uit. De positieve groep onder de analisten wijst vooral op de enorme potentie van Zynga’s verdienmodel. De games van Zynga zijn gratis en geld wordt voornamelijk verdiend door de verkoop van virtuele diensten en goederen. Denk aan de mogelijkheid om voor een paar dollar ‘energie’ te kopen om vaker te kunnen spelen. Slechts 2,5 procent van alle spelers blijkt daadwerkelijk ook echt iets te kopen. Een veel lager percentage dan aanvankelijk aangenomen. Toch verdient Zynga nu al best aardig. En dus betekent elke promille extra aan betalende spelers instant winst. Kijken naar Azië waar het percentage spelers dat iets koopt in gratis games veel hoger ligt, doet investeerders watertanden.

En dan zijn er nog al die andere groeimogelijkheden. Internationaal gezien ligt de Chinese markt nog volledig open. Daarnaast zijn er virtueel nog legio plekken buiten Facebook waar Zynga nog amper aanwezig is. Denk aan het nieuwste sociale netwerk Google+ of apps voor mobiele telefoons en tablets.

Scepsis is er ook. Zynga mag dan sinds Google in 2004 de grootste beursgang in de tech-wereld zijn, de openingskoers van tien dollar is niet meer gehaald. Spellen als CityVille krijgen er in enkele dagen miljoenen spelers bij, maar die haken ook net zo rap weer af. En de games? Game-journalisten kijken neer op het in hun ogen oppervlakkige karakter van FarmVille en haar opvolgers. Kan Zynga blijven innoveren als het op nieuwe spelconcepten aankomt?

Wat de koers van Zynga de komende jaren ook gaat doen, het is een goede graadmeter voor een innovatieve tak in de game-industrie.

David Nieborg

    • David Nieborg