Omarska was wel degelijk een concentratiekamp

De ingezonden brief van Rik Min naar aanleiding van het artikel ‘De verscheurde wereld van de broers Draganovic’ (NRC Handelsblad, 24 december) bevat veel onjuistheden, behalve de vraagtekens die hij plaatst bij de foto van de uitgemergelde mannen achter prikkeldraad. Volgens het onderschrift is deze foto genomen in Omarska. In werkelijkheid was dit in Trnopolje. Daar bevond zich een zogenaamd half-open kamp: je mocht er wel in, maar niet uit. De gevangenen werden er wat beter behandeld dan in het dodenkamp Omarska, maar het was volgens de VN wel degelijk te bestempelen als een concentratiekamp.

De meest uitgemergelde man op de foto, Fikret Alic, raakte jaren later omstreden, nadat het Britse blad LM (Living Marxist) had geschreven dat het in scène was gezet door Britse media. Alic zou chronische tuberculose hebben gehad en er daarom zo uitzien. ITN en enkele journalisten spanden daarop een rechtszaak aan tegen het trotskistische blad. Ze werden door de Britse rechter op alle punten in het gelijk gesteld, onder meer op basis van de getuigenis van de kamparts van Trnopolje dat de slechte conditie van Alic niet was veroorzaakt door ziekte, maar door interne verwondingen als gevolg van zware en frequente mishandelingen.

De bewering van Rik Min dat Omarska een normaal ‘krijgsgevangenenkamp’ was, wordt gelogenstraft door het Joegoslaviëtribunaal. Acht bewakers en commandanten van Omarska zijn inmiddels veroordeeld tot tientallen jaren gevangenisstraf wegens verkrachting, marteling, moord en andere misdaden tegen de menselijkheid.

Alfred van Cleef

Amsterdam