The New York Times biedt acht miljoen mensen korting aan. Maar dan toch niet

De krantenindustrie heeft te maken met dalende oplages, dus je moet wat. Gisteren leek de directie van The New York Times in een gulle bui. De krant stuurde naar ruim acht miljoen mensen een email waarin een fikse korting werd aangeboden op een abonnement. Maar de mail was alleen bedoeld voor mensen die onlangs hun abonnement hebben opgezegd. Oeps, foutje.

In de email werd een korting van vijftig procent beloofd voor de komende zestien weken als mensen opnieuw abonnee werden van de krant. In plaats van enkele honderden mensen werd de email naar zo’n 8,6 miljoen adressen verstuurd. Onder de adressen bevonden zich ook abonnees.

Screenshot van de email. Bron shortformblog Screenshot van de email. Bron shortformblog

Maar het bleef niet bij een enkele vergissing. Want wat doe je als je een fout maakt? Precies. Ontkennen. Op de twitteraccount van de NYT:

Twitter avatar nytimes The New York Times If you received an email today about canceling your NYT subscription, ignore it. It’s not from us.

Een woordvoerster van de Times sprak van een ongelukkige fout.

“Deze email had naar een heel klein aantal mensen gemoeten, maar ging in plaats daarvan naar een zeer groot aantal mensen dat zijn adres ooit bij de Times heeft opgegeven. We betreuren de fout.” - Eileen Murphy

De woordvoerster bood tevens haar excuses aan voor het bericht op Twitter.

“De eerste tweet klopte niet en we betreuren de vergissing.”

Op dat moment was het kwaad echter al geschied.

Veel mensen belden of schreven de NYT over de mail. De korting werd in eerste instantie aan iedereen die contact opnam met de krant aangeboden, ook aan de mensen die nog een abonnement hebben.

Twitter avatar rachelsklar rachelsklar Finally, an alternative to Romney! RT @jonathanwald: NYT Email in 4th place in Iowa, closing in on 3rd in NH.
Twitter avatar jeffjarvis Jeff Jarvis @NYTPRGUY Why doesn’t NYT use this as an opportunity to offer digital subscriptions at a great deal to hold onto subs (& recapture some?)
Twitter avatar williamfleitch Will Leitch Excellent point about today’s NYT email disaster, from @lexalu: It’s what happens when you make people work week b/w Christmas & New Year’s.

Volgens Murphy stopte de krant in de middag het aanbod uit de email te honoreren. Ze wilde niet zeggen hoeveel mensen contact hebben opgenomen met de NYT, of hoeveel geld de fout heeft gekost.

    • Marije Willems