Sears voorziet halvering winst

Sears komt met dramatische cijfers: de Amerikaanse warenhuisketen verwacht 51 procent minder winst te maken dan vorig jaar.

Het zijn vooral de big-ticket items die ten grondslag liggen aan de winstwaarschuwing die de Amerikaanse warenhuisketen Sears gisteren afgaf.

De verkoop van luxegoederen, met name elektronicaproducten, valt zo tegen, dat het bedrijfsresultaat van Sears dit jaar naar verwachting maar liefst 51 procent lager uitvalt dan vorig jaar. Toen bedroeg het bedrijfsresultaat 933 miljoen dollar, waarvan 795 miljoen in de Verenigde Staten en 138 miljoen in Canada. De verkopen in het vierde kwartaal liggen tot nu toe 5,2 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

Sears, een van de grootste warenhuisketens in de VS, ziet zich gedwongen 100 tot 120 vestigingen van zijn Kmart- en Sears-winkels te sluiten. Met het verkopen van de voorraden en de verkoop of verhuur van gebouwen hoopt Sears 140 tot 170 miljoen dollar te verdienen.

Na de winstwaarschuwing kelderde het aandeel Sears op Wall Street met bijna een kwart. Het aandeel sloot gisteren op de New Yorkse beurs op 33,38 dollar, het laagste niveau sinds het begin van 2009.

Sears wijt de slechte cijfers aan de zwakke economie en de felle concurrentie. Al jaren daalt de klandizie van de keten met vierduizend vestigingen in de VS en Canada. Terwijl Wal-Mart het met zijn laaggeprijsde assortiment in crisistijd relatief goed doet, leveren de duurdere warenhuizen fors in. Behalve Sears zien bijvoorbeeld ook Macy’s en Kohl’s hun verkoopcijfers dalen.

Uit cijfers van het Amerikaanse ministerie van Handel bleek vorige maand dat consumenten al enkele maanden op rij weer meer geld uitgeven in supermarkten, bars, restaurants en bij autodealers. Wal-Mart liet vorige maand, voor het eerst sinds twee jaar, omzetgroei zien. De operationele winstmarge liep echter terug van 5,5 naar 5,3 procent.

Behalve de sluiting van winkels kondigde Sears gisteren ook andere maatregelen aan om het komende jaar kosten te besparen. Zo wil het warenhuis de voorraden laten slinken (met 300 miljoen dollar) door flink met prijzen te gaan stunten – vooral voor kleding. Ook wil Sears scherper op zijn inkoopprijzen letten. „Beter voorraadbeheer” moet leiden tot een hogere omzet.