Oudere mailt maar kijkt geen tv op net

De digitale kloof tussen ouderen en jongeren wordt langzaam kleiner. Oudere Nederlanders hebben dit jaar hun achterstand op jongere internetters duidelijk verkleind, blijkt uit drie nieuwe onderzoeken naar mediagebruik. Jongeren lopen wel voor in gebruik van sociale netwerken en online video.

In 2011 maakten zes op de tien 65- tot 75-jarigen gebruik van internet. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vanochtend. In 2005 was dat nog ruim drie op de tien. Het totale internetgebruik in Nederland is toegenomen van 80 procent in 2005 naar 90 procent in 2011. Samen met Luxemburg, Zweden en Denemarken behoort Nederland tot de landen met het hoogste internetgebruik in de EU.

Volgens het CBS gebruiken ouderen internet vooral voor e-mailen en zoeken naar informatie over producten en diensten. Internetbankieren en het lezen of downloaden van kranten en tijdschriften zijn in de afgelopen jaren het meest toegenomen. Bijna de helft van de ouderen leest ‘papieren’ media online.

Ouderen besteden in vergelijking met jongere groepen weinig tijd aan het kijken naar video op de computer, meldde Stichting Kijkonderzoek gisteren. 50-plussers besteden 18 procent van hun kijktijd achter de computer, jongeren tussen 13 en 19 jaar bijna eenderde.

Internetgebruikers van 65 jaar en ouder zijn nog weinig actief op sociale netwerken als Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn, aldus Intomart GfK vorige week. Circa 5 procent van de Nederlandse Facebookgebruikers is ouder dan 65 jaar.