Na een fout probeer ik het drie keer zo goed te doen

Geboren ondernemer Manon van Essen, initiatiefnemer en directrice van 'Printpersonal'. Foto: Peter de Krom

Naam: Manon van Essen

Leeftijd: 23 jaar

Studie: Communicatiemanagement aan de Hogeschool van Utrecht

Bedrijf: Print Personal

Wat is Print Personal voor bedrijf?

„Wij zetten getypte teksten om in handgeschreven teksten. Dat doen we voor grote bedrijven die op een persoonlijke manier met hun klanten willen communiceren, maar ook voor individuen die elkaar een kaartje of een liefdesbrief sturen.”

Hoe kwam je op dit idee?

„Tijdens mijn stage bij het frankeerbedrijf van mijn vader deed ik marktonderzoek naar wenskaarten. De belangrijkste conclusie was dat veel mensen het persoonlijke handschrift missen. Er bestond al een bedrijf dat Print Personal heette en handgeschreven kaarten drukte. Ik hoopte dat ik bij hen een online gedeelte kon toevoegen, maar toen ik daarover belde bleken ze net een week failliet. Ik wist meteen dat ik dat bedrijf moest overnemen.”

Hoe kon je dat betalen?

„Het bedrijf van mijn vader wilde wel investeren. In eerste instantie zou Print Personal een tak van dat bedrijf worden, maar toen we grote klanten binnenhaalden zoals de Hartstichting en Peugeot werden we een zelfstandige BV waarvan ik de baas werd. Al gauw was kaartensite Greetz geïnteresseerd om samen te werken, maar alleen als het ook digitaal zou kunnen. Toen ben ik gaan puzzelen.”

Je bent gaan puzzelen?

„Ja, het was net een sudoku. Zat ik anderhalve maand elke nacht naar uitgeprinte codes te staren op zoek naar combinaties. Opeens vond ik het juiste algoritme en rende door de kamer van blijdschap.”

Ben jij een genie?

„Nou nee, ik ben goed in wiskunde en wilde er gewoon heel graag achter komen. De computer moet menselijke eigenschappen aanleren, maar ook herkennen. Daarvoor heb je een algoritme nodig dat variatie in schrift herkent en nabootst. Op dit moment maken alleen bedrijven hun eigen handschrift, want het kost 250 euro. Voor consumenten hebben we vijftig persoonlijke handschriften waaruit je kunt kiezen.”

Maar dan zijn het toch eigenlijk gewoon weer lettertypes?

„In lettertypes zit een systeem. Bij handschriften moeten we het systeem er juist uithalen, want die zijn niet regelmatig. We hebben veel verschillende mensen om hun handschrift gevraagd. Populair is het ronde meisjeshandschrift. Maar mijn opa’s handschrift staat er bijvoorbeeld ook tussen.”

Hoeveel mensen gebruiken dit?

„Deze maand verstuurden we zo’n 30.000 kaarten. We zijn ook net online in Duitsland, België en Engeland. en worden door steeds meer landen benaderd voor onze software.”

Heb je een advies voor andere startende ondernemers?

„Het belangrijkste is niet of er iets fout kan gaan, maar hoe je daarna handelt. Als er bij mij iets mis gaat wil ik het de volgende keer drie keer zo goed doen.”

Wat is een belangrijke eigenschap voor een ondernemer?

„Ze zeggen altijd dat ondernemers heel grote ego’s hebben. Maar je moet juist alles doen om je product er het beste uit te laten komen. Dat kan niet als je een te groot ego hebt, je product gaat altijd voor.”

adinda akkermans