Blije Kerst van Endemol

Endemol worstelt met een miljoenenschuld, maar in Nederland stuurt het een blije eindejaarsboodschap: meer omzet, meer winst.

Hier is het business as usual. Terwijl schuldeisers en aandeelhouders strijden om de macht, overnamekandidaten meer dan 1 miljard euro bieden en de topman een half jaar na vertrek nog niet is opgevolgd, blijven wij in Nederland gewoon programma’s maken en verkopen.

Die kerstboodschap wil Endemol Nederland graag uitdragen met het bericht dat het gisteren verstuurde. Endemol Nederland boekt dit jaar meer omzet, meer winst en een hoger productievolume. Het bedrijf meldt een omzetgroei van 10 procent, maar maakt geen bedragen bekend. Volgens het jaarverslag over 2010 van de holding waartoe Endemol Nederland behoort was de omzet hier in 2010 166,6 miljoen euro.

Peter Adrichem, algemeen directeur Endemol Nederland, stelt dat de resultaten het gevolg zijn van de reorganisatie die hij in 2009 en 2010 doorvoerde. Die kostte honderd mensen hun baan, een kwart van het personeel. Die reorganisatie moest het bedrijf flexibeler maken.

Naast „blockbusters” als Goede tijden slechte tijden, Peter R. de Vries en All you need is love hebben volgens Adrichem ook nieuwe titels aan de verwachtingen van opdrachtgevers voldaan. Dat geldt niet voor de dagelijkse realityserie Secret Story, de opvolger van Big Brother, die Endemol voor Net 5 maakte. Die mislukte dit jaar. Dankzij voetbalkanaal Eredivisie Live is Endemol de grootste sportproducent van Nederland.

Endemol Nederland is een van de meer dan tachtig vestigingen in 31 landen van Endemol Group. Eigenaren zijn Goldman Sachs, Cyrte (Delta Llloyd) en Mediaset (van Silvio Berlusconi). De drie onderhandelen met banken en investeerders over Endemols schuld van 2,8 miljard euro, een gevolg van de overname in 2007. Die onderhandelingen kunnen leiden tot de verkoop van Endemol. Drie partijen zouden belangstelling hebben: Time Warner (dat een bod van 1 miljard euro in cash zou hebben gedaan), RTL Group en Mediaset.

    • Jan Benjamin