Verhaal rondom Omarska-kamp was misleiding

Wat ontzettend om weer dat afgezaagde verhaal en die afgezaagde foto over het Omarska-kamp te zien (NRC Handelsblad, 24 december). Het verhaal van de BBC van 6 augustus 1992 werd, in die dagen, week in week uit in de media genoemd, maar bleek al vrij spoedig misleiding te zijn. Het Omarska-kamp was een krijgsgevangenkamp. Het was logisch dat het er was. In een strijd tegen afscheidingsbewegingen is het logisch dat je gevangenen niet vrijlaat. Dat doen strijdende partijen altijd. Ze hebben dat door de eeuwen heen altijd gedaan. Vrijgelaten gevangenen keren immers vrij snel terug naar hun strijdmakkers.

Dat verhaal van de BBC was georkestreerd. Gesuggereerd werd dat het een martelkamp was en dat de gevangenen werden uitgehongerd. Dit laatste werd gesuggereerd door in de westerse media keer op keer juist die twee uitgemergelde mannen aan het hek te tonen. De vergelijking met de concentratiekampen van Hitler werd gemaakt. Amerikaanse persbureaus hadden hierbij de regie. Die zetten het steeds zeer zwaar aan.

Op de foto is te zien dat het prikkeldraad niet aan de verkeerde kant zat voor een concentratiekamp. Het is eenvoudig los te maken. De ‘Bosnische moslims’ vochten samen met fanatieke, buitenlandse mujahedeen en zijn nog steeds rancuneus vanwege hun mislukte pogingen om zich af te scheiden. Ze wonen nu gewoon in de multiculturele staat Bosnië-Herzegovina. Daarom tamboereren ze nog steeds op dat ene kamp.

Rik Min

Enschede