Online verslaggeving in roerig 2011, van Libië tot Luik

Liveblogs over groot nieuws werden in 2011 het best bezocht op nrc.nl, de website van NRC Media. Maar de lingerieshow van Victoria’s Secret scoorde ook heel goed.

Het afgelopen jaar ‘tumultueus’ noemen dekt nauwelijks de lading. De Arabische Lente was nog maar nauwelijks begonnen, of de zich opeenvolgende rampen in Japan dienden zich aan. Drama trof ook Alphen aan den Rijn, Noorwegen, Luik en Pukkelpop. Een brand in Moerdijk, een instorting in het stadion van FC Twente, de dood van Amy Winehouse, Gaddafi, Bin Laden en Kim Jong-Il. Breaking news, dat online improviseren betekende.

Bij nrc.nl hebben we ons best gedaan het belangrijkste nieuws zo goed mogelijk te verslaan. Vaak met liveblogs, om onvoorspelbare gebeurtenissen zo goed mogelijk weer te geven. Dat het nieuws online op de voet werd gevolgd staat vast: de liveblogs zijn met afstand de best gelezen artikelen van het afgelopen jaar.

Vooral de ontwikkelingen in Japan trokken de aandacht. Toen er opnieuw explosies plaatsvonden in de nucleaire reactor van Fukushima, vier dagen na de verwoestende tsunami, startten wij een liveblog dat meer dan 270.000 keer werd bekeken. In totaal bezochten bijna 1,7 miljoen mensen onze liveblogs en artikelen over de aardbeving, tsunami en nucleaire ramp die Japan troffen – het best gelezen nieuwsitem dit jaar.

Ook de Arabische Lente zal de geschiedenisboeken halen. Op nrc.nl zijn vooral de hevige protesten in Egypte veel gelezen, net als de gevechten in Libië. Het liveblog rond de gevangenneming en dood van Muammar Gaddafi haalde circa 113.500 pageviews. Ook het liveblog tegen het einde van februari, tijdens hevige luchtaanvallen van de NAVO, werd veel gelezen, met meer dan 100.000 bezoekers.

Verreweg het beste gelezen artikel van het afgelopen jaar is echter een binnenlands onderwerp: Tristan van der V. en zijn dodelijke schietpartij in in Alphen aan den Rijn. Zeven mensen kwamen om, onder wie Van der V. zelf. Rond het middaguur openden we het liveblog, dat in de loop van de dag – en tot ver daarna – door ruim 276.000 mensen werd gelezen. Een record.

Peter van der Ploeg is chef internet en verantwoordelijk voor nrc.nl.

    • Peter van der Ploeg