Muziekfestival Eurosonic Noorderslag levert Groningen jaarlijks 1,7 miljoen euro nettowinst op. Op lange termijn heeft het festival een maatschappelijke waarde van 31,5 miljoen euro voor de stad. Dat zeggen organisatie en gemeente vandaag op basis van onderzoek.
Het meerdaagse verblijf in hotels, de bestedingen in de stad, maar ook de sponsoring van het evenement worden genoemd als belangrijke baten. De waarde van de media-aandacht voor Nederland bedraagt 3,6 miljoen euro. Uitgaven van bezoekers en gasten buiten de stadsgrenzen, zoals vliegtickets, werden niet meegerekend.
‘Het leek ons goed om het evenement eens te becijferen’
Algemeen directeur van Noorderslag Dago Houben in een reactie:
“Ons voornaamste doel is om waardevol te zijn voor Nederlandse en Europese artiesten en muziekliefhebbers. We wisten al dat er veel extra economische activiteit was tijdens ons evenement het leek ons goed om nu ook eens te laten becijferen welke specifieke bijdrage ons evenement nu levert aan het Groninger maatschappelijk en bedrijfsleven.”
Het onderzoek naar de economische waarde van Eurosonic Noorderslag werd uitgevoerd door adviesbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy en mediabureau Wisecrackers.
Het festival, waar muzikanten kans krijgen zich te bewijzen tegenover de muziekindustrie, vindt volgend jaar plaats van 11 tot 14 januari.