Duitsland geschokt door overlijden geliefde ster

Johan Heesters, de Nederlander die in Duitsland tot de meest geliefde artiesten behoorde, wordt vrijdagochtend begraven op het Nordfriedhof in München – dichtbij zijn woonplaats Starnberg waar hij zaterdagochtend in een kliniek overleed. De hoogbejaarde operetteheld was daar enkele dagen eerder opgenomen op de intensive care na een beroerte.

De door een priester geleide plechtigheid wordt „een grote treurviering”, zo heeft de begraafplaats laten weten. Heesters werd 108 jaar geleden in zijn geboorteplaats Amersfoort katholiek gedoopt.

Johan Heesters stierf zaterdag „vredig”, liet de kliniek weten. Aan zijn bed zaten zijn tweede vrouw Simone Rethel, die 46 jaar jonger was dan hij, en zijn nichtje Wiesje Herold. Op zijn officiële site stond al sinds vorige dinsdag te lezen dat hij wegens algehele verzwakking „in kritieke toestand” verkeerde.

Zijn overlijden vormde tijdens het Kerstweekeinde het belangrijkste nieuws in de Duitse media. Een herdenkingsprogramma op de ARD, de voornaamste Duitse tv-zender, trok zondagavond 3,5 miljoen kijkers. Vanavond en vrijdagavond (steeds om 22.25 uur) zendt de ARD nog twee populaire films uit waarin Heesters schitterde: Bel Ami (1955) en Die Fledermaus (1945).

Hij was „de grand seigneur van de lichte muziek”, zei Host Seehofer, de minister-president van Beieren. „Met zijn unieke uitstraling veroverde hij de harten van het publiek. Charme, elegance en lichtvoetigheid waren zijn handelsmerken.”

Heesters’ allerlaatste openbare optreden vond op 31 oktober plaats in de Komödie im Bayerischen Hof in München, die toen haar vijftigjarig bestaan vierde. „Dat was het hoogtepunt van ons gala”, aldus directeur Margit Bonisch. „Het was geweldig, iedereen was diep onder de indruk.”

In alle Duitse necrologieën wordt ook melding gemaakt van de gemengde gevoelens die Heesters tot zijn dood opriep in Nederland. Maar de Frankfurter Allgemeine Zeitung schreef ter verdediging over ’s mans activiteiten in het Derde Rijk: „Als kunstenaar ondermijnde deze man de fundamenten van het bruine wereldbeeld. Zijn glanzende rokkostuums en zijden sjaals overstraalden de uniformversierselen van de bruine bonzen.”

Piet Erkelens, die directeur was van het Amersfoortse theater De Flint toen Johan Heesters daar in 2008 zijn Nederlandse comeback maakte, pleitte dit weekeinde voor een positieve kijk op Johan Heesters. „We moeten als Nederlanders trots zijn op zo’n toptalent”, zei hij.