Moody's grootste slachtoffer is Moody

Californi-cationSeizoen 4Twaalf afleveringen van 25 minuten€ 17,99

Als iemand op een slecht jaar terugkijkt, is het wel bad boy Hank Moody. Eigenlijk, zo zegt de immer benevelde schrijver halverwege seizoen 4 van de Showtime-serie Californication, zou hij het liefst teruggaan naar 1994. „Dat was een goed jaar”, mijmert hij gezeten op het randje van het balkon van een torenhoog gebouw. „Het was een tijd zonder internet, sms’jes of tweets. Je kon nog goedkoop naar de bioscoop, een blowjob was gratis. Het beste dat mij ooit in mijn leven is overkomen, moest ik nog vergallen.”

De immer losgeslagen Hank, ook in seizoen 4 weer uitstekend vertolkt door David Duchovny, doet deze confessie aan de 16-jarige Mia (Madeline Zima), zijn pseudostiefdochter met wie hij het bed heeft gedeeld en waarvoor hij, aan het einde van seizoen 3, is opgepakt.

Op het moment dat Hank met Mia op de balkonrand zit, is hij net op borgtocht vrijgekomen. Wat hij inmiddels heeft vergald, is zijn huwelijk. Zijn ex Karen (Natascha McElhone), aan wie hij zijn vrijpartij met Mia heeft opgebiecht, kan hem niet meer luchten. Ook zijn gitaarspelende puberdochter Becca (Madeleine Martin) wil niets met hem te maken hebben.

Het resultaat is dat Moody zijn tijd in een hotelkamer slijt waar hij opnieuw overmatig zuipt en, zoals de ware Hank betaamt, iedere vrouw mee het bed in sleurt. Niet alleen verleidt hij zijn aantrekkelijke advocate Abby (Carla Gugino) die hem uit het gevang moet zien te houden, ook ligt hij tussen de lakens met de jonge actrice Sasha Bingham (Addison Timlin) die, paradoxaal genoeg, de rol van Mia moet vertolken in de verfilming van Moody’s autobiografische boek Fucking & Punching.

Net als in eerdere seizoenen zijn de situaties waar Moody in belandt absurdistisch en hilarisch. Vooral de scenes met de geflipte acteur Eddy Nero (Rob Lowe), die in de toekomstige film de rol van Moody zal spelen en daarom ‘de diepgang van het bestaan’ wil doorgronden, zijn memorabel. „Laten we iemand doden”, zegt Nero op een met drank overgoten avondje uit. „Gewoon een zwerver of zo.”

Ook zijn er weer honderd momenten waarbij je twijfelt of Hank nou een held of een hufter is. Telkens haalt hij zichzelf onderuit met zichzelf als grootste slachtoffer. „What do you think of your old man?” vraagt hij trots aan zijn dochter als hij, vlak voor zijn gang naar rechtszaal, in zijn nette pak voor Becca poseert. Haar commentaar is vernietigend: „You know what they say. You can’t polish a turd.” Daar mag hij het weer mee doen.

Rosan Hollak