Egarr leidt een solide en stijlvaste Bach

Weihnachts-Oratorium van J.S. Bach. Rotterdams Philharmonisch Orkest en Vlaams Radiokoor o.l.v. Richard Egarr. Gehoord: 22/12 De Doelen Rotterdam; herh.: 23/12 ****

De pantomime-achtige dirigeertechniek van Richard Egarr is al een reden om in Rotterdam het Weihnachts-Oratorium te gaan beluisteren. De chef van de Academy of Ancient Music leidt nu eens aan het klavecimbel, dan weer staand, en beweegt zich daarbij door een elegante dansroutine. Met die lichaamstaal ontlokt hij een energieke Bach vol schitterende details aan zijn musici. Van het jubelende ‘Jauchzet, frohlocket’ tot het spetterende slotkoraal heersten toewijding, aandacht en kunde. Bach schreef zijn cyclus van zes quasicantates voor de feestdagen tussen Eerste Kerstdag 1734 en Driekoningen 1735. Delen I, III, IV en VI stonden in De Doelen op het programma.

Egarr had daarvoor een sterk kwartet solisten meegebracht. De stijlopvattingen liepen onderling soms wat uiteen, maar dat werd nergens hinderlijk. Tenor Andrew Tortise toonde zich een klassieke evangelist, en sopraan Carolyn Sampson en de gulle bas Christopher Purves genoten zichtbaar van hun duetten.

Het RPhO gedijde goed bij Egarrs benadering. De talrijke instrumentale soli kregen solide en stijlvaste interpretaties, met een glansrol voor de hobo. Ook het Vlaams Radiokoor maakte indruk, met een uitgebalanceerde klank en voortreffelijke timing. Aardig was dat een van de koorsopranen zich voor de echoaria discreet verdekt had opgesteld aan de andere kant van het podium.