Opta: KPN doet wéér aan oneerlijke concurrentie

Begin deze maand werd KPN al beschuldigd van kartelvorming op de markt voor mobiel bellen. Nu staat ook gedrag van KPN op de markt voor vaste telefonie ter discussie.

Toezichthouder Opta wil telecomprovider KPN extra goed in de gaten houden. Door „geconstateerde gedragingen en overtredingen” zou een hoog risico bestaan dat KPN wet- en regelgeving overtreedt „met schade voor de consument en/of concurrentie”. Dat heeft Opta gisteren gemeld. Maar wat de klacht precies is wil de toezichthouder pas volgende maand zeggen.

KPN reageert ‘verrast’ en zegt dat het zich keurig aan de regels houdt, zeker nadat het in 2005 een boete van 17 miljoen euro moest betalen wegens onrechtmatige kortingen aan zakelijke klanten.

Insiders bevestigen dat de nieuwe klacht van Opta een lopende zaak betreft: de moeizame aanbesteding van de vaste telefonie van honderden overheidsorganisaties. KPN is met concurrent Tele2 in een langlopende rechtszaak verwikkeld over de gunning van dit zogeheten OT2010 contract dat 15 tot 20 miljoen euro per jaar bedraagt. Daarbij zou KPN op het laatste moment een ongeoorloofde korting doorgevoerd hebben. Na juridisch getouwtrek moet de aanbesteding wellicht opnieuw worden uitgevoerd.

Begin deze maand deed de NMa nog een inval bij KPN, Vodafone en T-Mobile, na beschuldigingen van twee klokkenluiders over prijsafspraken voor mobiele bellers. Daar heeft de nu geconstateerde overtreding niets mee te maken, benadrukt Opta. (NRC)