Nieuwste Mission: Impossible spectaculair- alle recensies bij elkaar

Tom Cruise voert weer gevaarlijke capriolen uit in Mission: Impossible IV

Het is misschien niet de meest logische kerstfilm, maar toch één van de belangrijkste releases van dit jaar. Vanaf vandaag kunnen we weer genieten van lievelingsspion Tom Cruise in Mission: Impossible IV - Ghost Protocol. De recensies zijn behoorlijk positief.

Ethan Hunt (wederom gespeeld door Tom Cruise) is terug: in deel vier, geregisseerd door Brad Bird (The Incredibles, 2004, Ratattouille, 2007) krijgen Ethan en zijn team weer eens de schuld in de schoenen geschoven voor iets dat ze niet gedaan hebben; de Russen beschuldigen hen van het opblazen van het Kremlin waarna Hunt de wereld voor een kernoorlog moet behoeden:

Hoe zat het ook alweer?

De films zijn gebaseerd op de gelijknamige serie uit de jaren zestig, waarin een speciaal team, het Impossible Mission Force (IMF) geheime missies uitvoert tegen allerhande schurken. Die serie werd in 1996 omgezet in de eerste Mission: Impossible I film. Het werd een kaskraker die 457 miljoen dollar opbracht, waarmee de saga met spion Cruise begon:

En wat vinden de recensenten van de nieuwste Mission: Impossible film?

Nrc.next: actie ingekookt tot de kern

Volgens filmjournalist Peter de Bruijn is de tijdgeest te grimmig voor “een flierefluitende, optimistische glamourheld die alles even komt aanwaaien, dat gelooft niemand meer.” En dus moet Cruise het bovenste van de plank halen om te overtuigen, waarbij hij overigens faalt:

“Cruise brengt uitzonderlijke intensiteit in zijn spel – mede omdat hij een flink deel van zijn stunts zelf wil doen – maar die intensiteit kent geen variaties. Cruise is altijd Heel Erg Intens – wat de scène ook is, en op welk punt in het scenario hij ook mag zijn aangeland.”

De Bruijn is ook niet onder de indruk van de regisseur:

“Bird breekt op geen enkele manier met de conventies van de actiefilm, maar hij heeft ze ingekookt tot hun essentie: permanente mobilisatie. Heel abstract eigenlijk.”

Er is een lichtpuntje in De Bruijns recensie die vandaag in nrc.next te lezen is, namelijk dat de filmreeks zich gemakkelijk laat aanpassen naar die steeds terugkerende tijdgeest, en je er dus alle kanten mee op kunt. Nrc.next geeft de film drie sterren.

De Volkskrant: technisch hoogstandje

Voor de Volkskrant is de film vier sterren waard. De recensent prijst het lage tempo van de film, waardoor er geen “ideeënarmoede” ontstaat.

“In deze technisch superieure film met grootse spektakelscènes bijt Tom Cruise zich met een ontroerende toewijding vast in zijn rol.”

Trouw: alles schittert aan Mission: Impossible

De krant roemt regisseur Brad Bird om zijn vermogen de film een “klassieke allure” te geven. Ook de scène waarin Cruise aan de Burj Khalifa-toren in Dubai hangt krijgt lof:

“Echt sensationeel, en tien jaar na ’11 september’ niet zonder een zekere symboliek: een Amerikaanse actieheld die laat zien de hoogste toren in het Midden-Oosten te kunnen trotseren.”

Parool: missie geslaagd

Het Parool prijst vooral de regisseur maar niet de inhoud van de film en deelt dus drie sterren uit.

“Voor regisseur Brad Bird is deze missie geslaagd: op zijn talent voor verbluffende, enerverende en inzichtelijke actiescènes valt wederom niets af te dingen. (…) Ghost Protocol is hoogst amusant, maar het blijft een stervehikel naar vertrouwd recept, dat erop is gericht om Cruise te laten schitteren.”

Telegraaf: mooi kijkspel zonder veel emotie

Volgens de Telegraaf richt de film zich door de opeenvolging van confrontaties en opduikende complicaties vooral op de jongeren. De film krijgt 3,5 ster.

“Een aantal bijzondere stunts, fraaie locaties en een snuifje Ocean’s Eleven maken van Mission Impossible een mooi kijkspel, zonder veel emotie.”

Algemeen Dagblad: spectaculaire stunts door superatleet Cruise

Bij het AD zijn ze vooral onder de indruk van hoe hard Tom Cruise kan lopen: “zijn stunts worden steeds spectaculairder.” Omdat het wel wat schort aan diepgang, geeft de recensent de film drie sterren:

“Aan geweld- en vechtscènes is geen gebrek, maar de makers verzuimen om de personages enig reliëf te geven.”

Trouwens, Neerlands dj-trots Tiësto mocht het originele filmdeuntje verbouwen tot een strakke remix:

    • Judith Laanen